loading...
کلاس 302 دبیرستان دکتر حسابی
محمد زبرجد بازدید : 13 شنبه 13 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

 

فوجیتسو به تازگی اولین لپ تاپ با قابلیت اسکن الگوی رگهای خونی کف دست را آماده عرضه به بازار کرده است. در این لپ تاپ از الگوی منحصر به فرد رگهای خونی دست شما برای تشخیص هویت و دسترسی به کامپیوتر استفاده شده است.
لپ تاپ فوجیتسو Celsius H730 مجهز به تکنولوژی اختصاصی PalmSecure این شرکت، با همراهی پردازنده Core i7 vPro و نسل دوم واحد پردازش گرافیکی Kepler انویدیا عرضه خواهد شد.
به لطف طراحی فشرده و زیبا، امنیت ویژه و کارآیی عالی، این لپ تاپ می تواند گزینه مناسبی برای اغلب کاربران خانگی یا شرکتی باشد. این لپ تاپ قرار است از تعطیلات کریسمس با قیمت ۱۶۰۰ یورو وارد بازارهای اروپایی شده و پس از آن در دیگر نقاط دنیا هم عرضه گردد.
امنیت ویژه
فوجیتسو یکی از پیشگامان شیوه تشخیص هویت بر پایه رگهای خونی دست است و پیش از این هم چندین سنسور ویژه این کار را روانه بازار کرده. البته Celsius H730 اولین لپ تاپ فوجیتسو (و شاید دنیا) است که به این قابلیت مجهز شده است. 
متد «تشخیص هویت بر اساس رگ» از تکنولوژی تشخیص عکس و تصویربرداری به طور همزمان بهره می برد. به این صورت که الگوی رگهای خونی غیرقابل مشاهده کف دست و انگشتان را اسکن کرده و آن را با نمونه اصلی ثبت شده در دستگاه مقایسه می کند.
برای ثبت رگهای خونی دست در این تکنولوژی از تابش اشعه نزدیک به مادون قرمز استفاده می شود. هموگلوبین بدون اکسیژن درون رگهای خونی دست این اشعه را جذب می کند و در نتیجه میزان انعکاس آنها را کاهش می دهد. لذا در مقایسه با بقیه قسمتهای دست، باعث تشکیل یک الگوی تیره خواهد شد. 
اگر چه این ایده مدتها است که در محافل علمی مورد بحث قرار می گیرد، اما فوجیتسو برای اولین بار کامپیوتری با امکان استفاده از تشخیص هویت بر اساس رگهای خونی را عرضه می کند. در این لپ تاپ به محض عبور دست از جلوی بخش تایید هویت، در کسری از ثانیه تصویر دست اسکن می شود.
این شرکت مدعی است سیستم به کار رفته در این لپ تاپ به شکل خارق العاده ای میزان خطا را تا ۰.۰۰۰۰۸ درصد کاهش داده است. و همچنین آن را شیوه ای تقریبا غیرقابل تقلب می داند.
البته پیش از این اسکنرهای رگهای خونی دست در چندین بانک ژاپنی و سازمان های دولتی این کشور مورد استفاده قرار گرفته اند. این تکنولوژی پیش از این به صورت محدود در برخی موس ها هم تعبیه شده است.
علاوه بر سیستم تشخیص هویت جدید، این لپ تاپ از نمایشگر ۱۵ اینچی ، آخرین نسل پردازنده های Core i7 vPro اینتل با قدرت ۳.۸ گیگاهرتز، ۳۲ گیگابایت رم!، کارت گرافیک NVIDIA Quadro و درایو ذخیره سازی هیبرید یا SSD بهره می برد.
محمد فخرایی پور بازدید : 9 شنبه 13 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

iwatch4 عکس و مشخصات آی واچ محصول جدید اپل iwatch

 

صفحه نمایش آی واج iwatch شامل یک پروژکتور کوچک است

iwatch8 عکس و مشخصات آی واچ محصول جدید اپل iwatch

طراحی شیشه این ساعت مچی هوشمند منحنی شکل است

iwatch6 عکس و مشخصات آی واچ محصول جدید اپل iwatch

نمایی از ساعت iwatch روی مچ دست

iwatch1 عکس و مشخصات آی واچ محصول جدید اپل iwatch

iwatch5 عکس و مشخصات آی واچ محصول جدید اپل iwatch

نمایی دیگر از ساعت iwatch که کمی ضخیم به نظر می آید

iwatch9 عکس و مشخصات آی واچ محصول جدید اپل iwatch

طرح های شرکت اپل برای ساعت iwatch

iwatch7 عکس و مشخصات آی واچ محصول جدید اپل iwatch

iwatch10 عکس و مشخصات آی واچ محصول جدید اپل iwatch

صفحه شفاف ساعت iwatch

iwatch2 عکس و مشخصات آی واچ محصول جدید اپل iwatch

iwatch3 عکس و مشخصات آی واچ محصول جدید اپل iwatch تاكنون طرح هاي زيادي از ساعت هاي هوشمند اپل در سايت هاي مختلف منتشر شده اما هنوز به طور قطع مشخص نيست كدام مورد به توليد انبوه خواهد رسيد. 


كامل ترين و نزديك ترين طرح به «آي واچ» واقعي را در تصوير زير مشاهده مي كنيد :


در هر قسمت مورد استفاده دكمه ها ، ورودي و خروجي ها ، علائم و ... توضيح داده شده است. 
در قسمت بالا سمت چپ دو دوربين فيلمبرداري و عكاسي نصب شده است. 
بر روي ديواره سمت چپ ورودي هدفون قرار دارد كه در برگيرنده سيستم «سيري» آي واچ نيز مي باشد. 
بر روي ديواره سمت راست قسمت بالا نشانگرهايي براي كم و زياد كردن صدا تعبيه شده و كمي پايين تر دكمه خاموش و روشن كردن ساعت به چشم مي خورد. 
در زير صفحه اصلي ساعت سوراخ كوچكي وجود دارد كه ميكروفن دستگاه مي باشد. 
پايين ميكروفن دكمه لمسي «صفحه خانه» را مشاهده مي كنيد . 

ساعت هوشمند «آي واچ» هم مانند ديگر محصولات هوشمند اپل از سيستم عامل ios بهره مي برد. به اين ترتيب تمام برنامه هاي گوشي هاي هوشمند بر روي ساعت هوشمند نيز قابل نصب هستند. 
برقراري مكالمه صوتي ، ارسال پيام و بازي با اپليكيشن هاي مختلف از جمله ويژگي هاي آي واچ هستند. 

ساعت «آي واچ» از طريق وايرلس به ديگر محصولات اپل از جمله آيفون و آي پد متصل مي شود. 
صفحه ساعت از نوعي ماده جديد به نام willow glass ساخته شده كه با وجود قطر 100 ميكروني بسيار مقاوم ، منعطف و سخت است. 

امیر حسین گل افشان بازدید : 22 شنبه 13 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

پنجمین کهکشانی سامسونگ معرفی شد و به شایعاتی که در مورد آن در دنیای فناوری منتشر می‌شد پایان داد. در مراسمی که در شهر بارسلون و در نمایشگاه MWC2014 برگزار شد سامسونگ محصولات برتر خود که یک گوشی گلکسی اس 5، یک ساعت Gear 2 و یک دستبند به نام Gear Fit بود را معرفی کرد. شاخص‌ترین محصول آن شب  گوشی گلکسی اس 5 بود که تا 1 سال آینده و یا حداقل تا معرفی نوت 4 به عنوان بهترین گوشی سامسونگ معرفی خواهد شد.

 

 

گلکسی اس 5 در حال حاضر هنوز وارد بازار نشده و به دست کارشناسان اهل فن نیز نرسیده است، اما تا زمانی که گوشی به دست ما برسد و بتوانیم یک بررسی جامع بر روی آن داشته باشیم در این بررسی می‌خواهیم که کاربران را با بررسی اولیه گوشی در جریان مشخصات فنی کامل و ویژگی‌های برتر این گوشی قرار دهیم و به نوعی گوشی را به صورت اولیه بررسی کنیم.

 

 

 

 

در این زمینه طراحی به خصوص از قسمت قاب جلویی گوشی تفاوت قائل شدن بین گلکسی اس 5 و گلکسی اس 4 کار بسیار سختی است. اما این موضوع را نمی‌توان یک نمره منفی برای این گوشی دانست زیرا صفحه نمایش بزرگ و با کیفیتی که در جلوی گوشی قرار دارد تمام امتیاز منفی این موضوع را کم رنگ می‌کند. این صفحه نمایش به این علت که از جنس سوپر آمولد است علاوه بر داشتن کیفیت بسیار خوب در زمینه نمایش رنگ‌ها و در زمینه عمق رنگ مشکی، زاویه دید بسیار خوبی دارد.

 

 

 

 

 

 

اندازه این صفحه نمایش تنها 0.1 اینچ بزرگ‌تر شده و اما کیفیت آن همان فول اچ دی که در گلکسی اس 4 دیده‌ایم باقی مانده است. مهم‌ترین مزیت و برتری این گوشی نسبت به نسل قبلی این است که از این پس به راحتی می‌توانید از گلکسی اس 5 خودتان در زیر آب استفاده کنید بدون اینکه نگرانی از خراب شدن گوشی خودتان داشته باشید.

 

در زیر این صفحه نمایش با کیفیت دکمه فیزیکی Home قرار دارد که از این پس وظیفه مهمی دیگری را نیز بر عهده دارد، این دکمه فیزیکی از این پس به عنوان سنسور اثر انگشت نیز عمل می‌کند. عملکرد این سنسور با آن چیزی که در آیفون می‌بینیم تفاوت دارد. در این گوشی باید کاربر انگشت خود را بر روی دکمه بکشد و در ضمن انگشت آن باید تمام دکمه را پوشش دهد.

 

 

این سنسور علاوه بر اینکه قفل گوشی را باز می‌کند کارایی دیگری نیز دارد، یکی از آن‌ها این است که از طریق اثر انگشت خودتان می‌توانید پرداخت‌های PayPal را انجام دهید. کاربرد دیگر این است که با این سنسور این امکان را دارید تا قفل گوشی را در حالت خاصی (به طور مثال حالت private) باز کنید تا دیگران نتوانند فایل‌های مخصوص شما را که از دسترس خارج کرده‌اید ببینند. بر اساس گزارش‌هایی از کسانی که با این گوشی و سنسور اثر انگشت آن کار کرده‌اند رسیده، مشخص شده که این سنسور به خوبی هر چه تمام کار می‌کند.

 

 

اما اگر شما گلکسی اس 5 را از قسمت قاب پشتی ببینید به طور حتم آن را خواهید شناخت، بر خلاف نسل‌های قبلی که از یک پلاستیک براق زشت در ساخت قاب استفاده می‌شد در این گوشی از یک قاب جدید استفاده شده است، این قاب مانند گلکسی نوت 3 طراحی چرم مانند دارد که بر روی آن گودی‌های ریز جلوه‌ای خاص و زیبا به قاب پشتی بخشیده‌اند. علاوه بر این طراحی جدید رنگ‌های متنوع و جالبی نیز برای آن در نظر گرفته شده است، این رنگ‌ها عبارتند از: مشکی، سفید، آبی و طلایی.

 

 

 

اما سوال اساسی که جدا از طراحی گوشی است در اینجا مطرح می‌شود که آیا این گوشی از نظر قوای داخلی توانایی این را دارد که به عنوان پرچم‌دار 2014 سامسونگ شناخته شود؟ پیش از اینکه گوشی را در دست بگریم و مقایسه‌ای با دیگر پرچم‌داران انجام دهیم بر روی کاغذ آن را بررسی می‌کنیم تا به پاسخ این سوال برسیم.پردازنده گوشی اسنپدراگون 801 است  (نسخه‌ای 8 هسته‌ای نیز در راه است)، باتری 2800 میلی آمپر ظرفیت و دوربین کیفیتی برابر 16 مگاپیکسل را دارد که به امکانات جانبی فراوانی مانند HDR مجهز است. سیستم عامل به کار رفته در گوشی اندروید نسخه 4.4. است که جدیدترین نسخه اندروید به حساب می‌آید.علاوه بر این رابط کاربری گوشی نیز نسبت به نسل قبل تغییراتی داشته و ظاهری جدید را به آیکون‌ها و طریقه عملکرد گوشی بخشیده است. با تمام این سخت افزار قدرتمند، گلکسی اس 5 کمبودهایی نسبت به گلکسی نوت 3 دارد، یکی از مشخص‌ترین این کمبودها رم 2 گیگابایتی در گلکسی اس 5 است (گلکسی نوت 3 به رم 3 گیگابایتی مجهز است)، یکی دیگر از کمبودها حافظه داخلی 16 گیگابایتی است که باز هم نسبت به حافظه داخلی 32 گیگابایتی گلکسی نوت 3 یک شکست به حساب می‌آید.

 

 

 

 

 

البته ما این موضوع که رم و حافظه داخلی کمتر از گلکسی نوت 3 است را می‌توانیم به گردن امکانات بسیار  زیاد نوت 3 به علت وجود قلم و نیاز این گوشی به قابلیت‌های مولتی تسکینگ بیاندازیم، اما به هر حال از یک پرچم‌دار این انتظار را داریم که بهترین‌های تکنولوژی را در خود داشته باشد.

 

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم رابط کاربری این گوشی تغییراتی جدید را داشته است، این یک نسخه بهبود یافته از تاچ ویز است (البته اگر هنوز سامسونگ آن را تاچ ویز بنامد). منوی ناتیفیکیشن در اس 5 تغییراتی داشته و شبیه به منوی ناتیفیکیشن در تبلت‌های سری Pro شده است. آیکون‌ها گرد و مسطح شده‌اند که ظاهری متفاوت و زیباتر از نسخه‌های قبل را دارند.

 

 

 

 

 

منوی Setting مانند آنچه که از گلکسی اس 4 به بعد دیدیم دیگر حالت Tab مانند ندارد. منوی setting به حالت عمودی تبدیل شده که آیکون‌ها در آن به حالت بزرگ وجود دارند و تمام تنظیمات در آن قرار دارند، شاید این شکل از تنظیمات کمی گیچ کننده باشد اما به لطف انعطاف پذیری تاچ ویز شما می‌توانید همان حالت Tabمانند را فعال کنید.

 

در زمینه امکانات ویژه مهم‌ترین حالت، حالت کودک است که شما می‌توانید تنظیمات گوشی را برای استفاده کودک خودتان فعال کنید، به طور مثال برای آن محدودیت تعیین کنید که با چند نفر می‌تواند تماس بگیرد و یا از چه برنامه‌هایی می‌تواند استفاده کند.

 

حالت Power Saving Mode نیز یکی از ویژگی‌های جدید این گوشی است که در گوشی‌های پیشین ندیده بودیم، اگر این حالت را فعال کنید، منوی گوشی رنگ خود را از دست می‌دهد، تمام امکانات ارتباطی به جز تلفن کردن و پیامک فرستادن غیر فعال شده و عمر باتری به طرز چشمگیری افزایش پیدا خواهد کرد. این ویژگی بسیار مفید است و ما امیدواریم که در گوشی‌های قبلی سامسونگ نیز این امکان با یک بروز رسانی جدید اضافه شود.

 

از دیگر امکانات نرم افزاری جدید این گوشی می‌توان به فوکوس بعد از عکس گرفتن، KNOX نسخه 2 که بسیار امن‌تر و منعطف‌تر شده اشاره کرد.

 

 

 

 

نتیجه گیری

 

گلکسی اس 5 به هر حال یک نسخه بروز شده خوب برای خانواده سری گلکسی به حساب می‌آید، این گوشی بیشتر برای افرادی جذابیت دارد که گلکسی اس 3 دارند و اکنون دو سال از عمر گوشی آن‌ها می‌گذرد و می‌خواهند که یک گوشی بروز شده را خریداری کنند.

 

شاید طراحی تکراری این گوشی بسیاری از طرفداران سامسونگ را پشیمان کند، اما به طور حتم این گوشی مانند نسل‌های قبلی فروش میلیونی خوبی را تجربه خواهد کرد و علت این امر نیز می‌تواند بهبودهای سخت افزاری و به خصوص نرم افزاری نسبت به نسل‌های قبلی و قاب زیبای پشتی گوشی و سنسور اثر انگشت و ضربان قلب گوشی باشد

حسین مهزادی منش بازدید : 18 شنبه 13 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

زمین سومین سیارهٔ سامانهٔ خورشیدی است که در فاصلهٔ ۱۵۰ میلیون کیلومتری از ستارهٔ خورشید قرار دارد. از نظر واژه شناسی ایرانی، زم یکی از فرشتگان دین زرتشت بوده است که با پسوند "ین" زمین و با پسوند "ان" زمان را در زبان پارسی بوجود آورده است.[۲۰] این سیاره چگال ترین و از نظر بزرگی پنجمین سیاره از هشت سیارهٔ سامانهٔ خورشیدی است. همچنین در میان چهار سیارهٔ سنگی گردان به دور خورشید (تیر، ناهید، زمین و مریخ) زمین بزرگترین آن‌ها است. گاهی از آن با نام‌های جهان و سیارهٔ آبی نیز یاد می‌شود.[۲۱] نام لاتین آن Terra است.[یادداشت ۷] در سامانهٔ خورشیدی، فاصلهٔ زمین تا خورشید بین فاصلهٔ زهره (یا ناهید) تا خورشید و فاصلهٔ مریخ (یا بهرام) تا خورشید است. زمین جزو سیارات داخلی سامانهٔ خورشیدی به‌شمار می‌آید.

نزدیک به ۴٫۵۴ میلیارد سال (به صورت دقیق تر ۰٫۰۰۰۶ ± ۴٫۵۶۷۲ میلیارد سال)[۲۲] از پیدایش زمین می‌گذرد. و زندگی بر روی سطح آن در طول یک میلیارد سال پدیدار گشته‌است. هم اکنون زمین خانهٔ میلیون‌ها گونه از جانداران است که انسان یکی از آن‌ها است.[۲۳] زیست‌کرهٔ زمین با گذر زمان جو زمین و دیگر شرایط فیزیکی و شیمیایی این سیاره را دچار دگرگونی‌های شگرفی کرده‌است و محیطی را فراهم کرده‌است تا اندامگان زنده بتوانند به رشد و زیست‌زایی بپردازند. همچنین در اثر این دگرگونی‌ها لایهٔ اوزون به دور این سیاره تشکیل شده‌است، لایه‌ای که با کمک میدان مغناطیسی زمین مانع از ورود پرتوهای آسیب رسان خورشید می‌شود و به این ترتیب اجازه می‌دهد در زمین زندگی ادامه یابد.[۲۴] ویژگی‌های فیزیکی، پیشینهٔ زمین شناسی و گردش زمین باعث شده‌اند تا زندگی در این دوره‌ها در آن پابرجا بماند و انتظار آن می‌رود که برای ۵۰۰ میلیون تا ۲٫۳ میلیارد سال دیگر نیز زندگی همچنان ادامه داشته باشد.[۲۵][۲۶][۲۷]

پوستهٔ زمین به چندین لایهٔ سخت یا زمین‌ساخت بشقابی تقسیم شده‌است، این لایه‌ها در گذر میلیون‌ها سال در زمین جابجا می‌شوند. نزدیک به ۷۱٪ از سطح زمین با آب شور اقیانوس‌ها پوشیده شده‌است و باقی‌ماندهٔ آن را قاره‌ها و جزیره‌ها تشکیل می‌دهند که خود آن‌ها نیز تعداد زیادی دریاچه و دیگر سرچشمه‌های آبی را در خود جای داده‌اند. بیشتر سطح قطب‌های زمین از یخ یا دریای یخ زده پوشیده شده‌است. ساختار درونی زمین پویا است و لایه‌های آن عبارتند از لایهٔ ضخیم گوشتهٔ جامد، یک لایه، هستهٔ بیرونی که مایع است و میدان مغتاطیسی را تولید می‌کند و یک لایه، هستهٔ درونی که آهنی و جامد است.

زمین همواره با دیگر جرم‌های آسمانی بویژه خورشید و ماه در اندرکنش است. هم اکنون زمین با سرعتی ۳۶۶٫۲۶ برابر سرعتی که به دور خودش می‌گردد، به گرد خورشید می‌گردد که این برابر با ۳۶۵٫۲۶ روز خورشیدی یا یک سال نجومی است.[یادداشت ۸] محور گردش زمین نسبت به خط عمود بر صفحهٔ گردش آن ۲۳٫۴ درجه انحراف دارد. این انحراف باعث ایجاد تغییرات فصلی با دورهٔ گردشی برابر با یک سال اعتدالی یا ۳۶۵٫۲۴ روز می‌شود.[۲۸] تنها ماه طبیعی شناخته شده برای زمین، کرهٔ ماه است که از نزدیک به ۴٫۵۳ میلیارد سال پیش گردش خود به دور زمین را آغاز کرده‌است. ماه باعث ایجاد کشند در آب اقیانوس‌ها، پایدار شدن زاویهٔ انحراف محور زمین و کم کم آهسته تر شدن سرعت گردش زمین شده‌است. در آخرین بمباران شهابی تقریباً میان ۳٫۸ و ۴٫۱ میلیارد سال پیش، چندین سیارک و شهاب سنگ با زمین برخورد کرد و دگرگونی‌های درخور توجهی در سطح زمین ایجاد کرد.

جو زمین ترکیبی است از نیتروژن (نزدیک به هشتاد درصد)، اکسیژن (نزدیک به بیست درصد) و چندین گاز دیگر.

بلندترین نقطه بر روی خشکی‌های زمین کوه اورست نام دارد که نزدیک به ۹ کیلومتر از سطح دریا بالاتر است. ژرف‌ترین قسمت دریاها نیز در نزدیکی جزایر فیلیپین در اقیانوس آرام قرار دارد. عمق این ناحیه حدود ۱۱ کیلومتر پایین‌تر از سطح دریا است و به آن درازگودال ماریانا گفته می‌شود.

محدودهٔ دمای هوا بر روی کره زمین میان ۸۹٫۲ (قطب جنوب) درجه زیر صفر تا ۷۰٫۷ (کویر لوت، ایران)[۱][۲]درجه بالای صفر قرار دارد. محیط استوای زمین ۴۰٬۰۷۵۱۶ کیلومتر و وزن زمین ۱۰۲۴×۵۹۷۳۵ کیلوگرم (هشتاد برابر وزن ماه) است. فاصله کره زمین تا کره ماه ۳۴۰ هزار کیلومتر می‌باشد.[۲۹]

انسان‌ها نیازهایشان را از منابع کانی‌ها و محصول‌هایی که از زیست‌کره بدست می‌آید، تامین می‌کنند.[۳۰] نزدیک به ۲۰۰ کشور مستقل در جهان وجود دارد که انسان‌ها در این کشورها پخش شده‌اند و از راه دیپلماسی، سفر، تجارت و فعالیت‌های نظامی با هم در اندر کنش قرار می‌گیرند. فرهنگ و دانش انسان‌ها با گذر زمان بسیار پیشرفت و تغییر کرده‌است. انسان‌ها زمانی به نظریه صاف بودن زمین و بعد نظریهٔ مرکز بودن زمین در جهان معتقد بودند. از دیدگاه‌های امروزی به زمین، می‌توان به دیدگاه فرضیهٔ گایا اشاره کرد.

آیندهٔ کرهٔ زمین و خورشید به یکدیگر گره خورده‌است. با انباشته شدن پایدار هلیوم در هستهٔ خورشید، کم کم به درخشندگی این ستاره افزوده می‌شود به این صورت که تا ۱٫۱ Gyr (یک میلیارد سال) دیگر ۱۰٪ و تا ۳٫۵ Gyr دیگر ۴۰٪ درخشندگی آن بیشتر خواهد شد.[۵۳] مدل‌های هواشناسی نشان داده‌است که اگر پرتوهای دریافت شده از خورشید بیشتر شود زمین دچار دگرگونی‌های نامطلوب مانند از دست دادن آب اقیانوس‌ها خواهد شد.[۵۴]

با بالا رفتن دمای هوا در سطح زمین، چرخهٔ غیرآلی دی اکسید کربن تندتر می‌شود، با گذشت ۵۰۰ تا ۹۰۰ میلیون سال[۲۵] سطح غلظت این گاز از اندازهٔ مناسب برای گیاهان پایین تر می‌رود و گیاهان می‌میرند. با نبود گیاهان اتمسفر نیز دچار کمبود اکسیژن می‌شود و با گذشت چند میلیون سال دیگر حیوانات نیز از بین می‌روند.[۵۵] پس از یک میلیارد سال دیگر تمامی آب‌های زمین ناپدید می‌شود[۲۶] و متوسط دما در سطح زمین به ۷۰ درجهٔ سانتیگراد (۱۵۸ فارنهایت) می‌رسد.[۵۵] انتظار آن می‌رود که برای ۵۰۰ میلیون سال دیگر زمین همچنان توان نگه داشتن زندگی در سطح خود را داشته باشد؛[۲۵] البته اگر نیتروژن از اتمسفر برداشته شود این بازه می‌تواند به ۲٫۳ میلیارد سال نیز برسد.[۵۶] اگر تصور کنیم که خورشید برای همیشه پایدار و جاودان باقی می‌ماند باز به این دلیل که زمین از درون در حال خنک شدن است، مقدار زیادی از CO۲ موجود در هوا به دلیل کاهش فعالیت‌های آتشفشانی از دست می‌رفت[۵۷] و به دلایل دیگری ۳۵٪ از آب اقیانوس‌ها نیز به داخل گوشته فرو می‌رفت.[۵۸]

خورشید نیز مانند دیگر ستارگان که دچار دگرگونی می‌شوند، پس از ۵ Gyr تبدیل به یک غول سرخ خواهد شد. بررسی‌ها نشان داده‌است که در این هنگام شعاع خورشید ۲۵۰ بار بزرگتر از شعاع آن در عصر حاضر خواهد بود، چیزی نزدیک به ۱ AU یا ۱۵۰،۰۰۰،۰۰۰ کیلومتر.[۵۳][۵۹] در این هنگام سرنوشت زمین چندان روشن نیست. هنگامی که خورشید یک غول قرمز می‌شود ۳۰٪ از جرم خود را از دست می‌دهد. هنگامی که خورشید به بیشترین حجم خود رسیده زمین در مداری در ۱٫۷ AU یا ۲۵۰،۰۰۰،۰۰۰ km از آن قرار می‌گیرد. انتظار آن می‌رود که زمین پوشش خود را از دست بدهد و به دلیل بیشتر شدن پرتوهای خورشید در زمین (نزدیک به ۵۰۰۰ برابر مقدار کنونی) اگر نگوییم همه، بیشتر آنچه از حیات بر سطح آن باقی‌مانده از بین می‌رود.[۵۳] یک شبیه‌سازی در سال ۲۰۰۸ نشان داد که هنگامی که خورشید یک غول بزرگ می‌شود مدار زمین به دور آن تنگ تر شده و زمین به سوی خورشید کشیده خواهد شد تا آنکه وارد اتمسفر خورشید شده و بخار خواهد شد.[۵۹]

فشار هوا در سطح زمین به صورت میانگین ۱۰۱،۳۲۵ کیلو پاسکال است و بلندای آن تا ۸٫۵ کیلومتر اندازه‌گیری شده‌است.[۲] می‌توان گفت ۷۸٪ آن از نیتروژن، ۲۱٪ آن از اکسیژن ساخته شده‌است. همچنین اندکی از گازهای بخار آب، دی‌اکسید کربن و دیگر مولکول‌های گازی می‌توان در آن پیدا کرد. بلندای گشت‌سپهر بسته به عرض جغرافیایی متفاوت است برای نمونه در دو قطب ۸ کیلومتر و در استوا ۱۷ کیلومتر است. البته آب و هوا و عامل‌های فصلی هم می‌توانند تاثیر گذار باشند.[۹۸]

زیست‌کرهٔ زمین توانسته‌است دگرگونی‌های بزرگی در هواکره پدید آورد. پیشینهٔ اکسیژنی که از فرایند نورساخت در هواکره تولید شده به ۲،۷ میلیون سال پیش باز می‌گردد. این فرایند ساز و کار هواشناسی زمین را دگرگون کرد، لایه‌ای از گاز اوزون را ساخت که پوششی برای زمین در برابر پرتوهای فرابنفش آمده از نور سفید خورشید بود و امکان جابجایی برخی گازهای ارزشمند مانند بخار آب را فراهم کرد. همچنین هواکره باعث می‌شد تا شهاب‌وارهای کوچک پیش از برخورد با زمین در آسمان بسوزند. هواکره در متعادل کردن دمای زمین هم موثر است.[۹۹] در این پدیده که اثر گلخانه‌ای نام دارد گرمایی که از سطح زمین بیرون رفته‌است در میان مولکول‌های هواکره نگه داشته می‌شود. بخار آب، دی‌اکسید کربن، متان و اوزون از گازهای گلخانه‌ای اصلی در هواکرهٔ زمین اند. اگر چنین پدیده‌ای نبود، میانگین دمای زمین بجای ۱۵ درجهٔ سانتی گراد که اکنون است، باید ۱۸- درجه می‌شد که در این دما امکان پدیدار شدن زندگی بسیار پایین است.

علی فرهاد نیا بازدید : 20 شنبه 13 اردیبهشت 1393 نظرات (0)
در اوایل قرن شانزدهم میلادی در دهکده ای نزدیک شهر «استرتفورد» در ایالت واریک انگلستان، زارعی به نام ریچارد شکسپیر زندگی می کرد. یکی از پسران او «جان» در حدود سال 1551 در شهر استرتفورد به شغل پوست فروشی مشغول شد و «ماری آردن» دختر یک کشاورز ثروتمند را به همسری برگزید. ماری در 26 آوریل 1564 پسری به دنیا آورد و نامش را «ویلیام» گذاشت. این کودک به تدریج پسری فعال ، شوخ و شیطان شد ، به مدرسه رفت و زبان لاتین و یونانی را فرا گرفت. ولی به علت کسادی شغل پدرش ناچار شد برای امرار معاش، مدرسه را ترک کند و شغلی برای خود برگزیند. برخی می گویند كه او ابتدا شاگرد يك قصاب شد و چون از دوران نوجوانی دلبستگی شديدي به ادبیات داشت، در موقع کشتن گوساله خطابه می سرود و شعر می گفت.
در سال 1582 موقعی که هجده ساله بود، دلباخته دختری بیست و پنج ساله به نام «آن هثوی» از دهکده مجاور شد و با یکدیگر عروسی کردند و به زودی صاحب سه فرزند شدند. از آن زمان، زندگی پر حادثه شکسپیر آغاز شد و به قدری تحت تأثیر هنرپیشگان و هنر نمایی آنان قرار گرفت که تنها به لندن رفت تا موفقیت بیشتری کسب کند و بعداً بتواند زندگی مرفه تری برای خانواده خود فراهم نماید.
پس از ورود به لندن، به سراغ تماشاخانه های مختلف رفت و در آنجا به حفاظت از اسبهای مشتریان مشغول شد، ولی کم کم به درون تماشاخانه راه یافت و به تصحیح نمایشنامه های ناتمام پرداخت و کمی بعد روی صحنه تئاتر آمد و به ایفاي نقش پرداخت. بعداً وظایف دیگر پشت صحنه را به عهده گرفت. این تجارب گرانبها برای او بسیار مورد استفاده واقع شد و چنان با مهارت کارهایش را پیگیری کرد که حسادت هم قطاران را برانگیخت.
در آن دوره هنرپیشگی و نمایشنامه نویسی حرفه ای محترم و محبوب تلقی نمی شد و طبقه متوسط که تحت تأثیر تلقینات مذهبی قرار داشتند ، آن را مخالف شئون خویش می دانستند. تنها طبقه اعیان و طبقات فقیر بودند که به نمایش و تماشاخانه علاقه نشان می دادند. در آن زمان بود که شکسپیر قطعات منظومی سرود که باعث شهرت او شد و در سال 1594 دو نمایش کمدی در حضور ملکه الیزابت اول در قصر گوینویچ بازی کرد و در 1597 اولین کمدی خود را به نام «تقلای بی فایده عشق» در حضور ملکه نمایش داد و از آن به بعد، نمایشنامه های او مرتباً تحت حمایت ملکه به صحنه تئاتر می آمد.
الیزابت در سال 1603 زندگی را بدرود گفت، ولی تغییر خاندان سلطنتی باعث تغییر رویه ای نسبت به شکسپیر نشد . جیمز اول به شکسپیر و بازیگرانش اجازه رسمی برای نمایش اعطا کرد . نمایشنامه های او در تماشاخانه «گلوب» که در ساحل جنوبی رود تیمز قرار داشت ، بازی می شد. بهترین نمایشنامه های شکسپیر درهمین تماشاخانه گلوب به اجرا درآمد. هرشب شمار زیادی از زنان و مردان آن روزگار به این تماشاخانه می آمدند تا شاهد اجرای آثار شکسپیر توسط گروه پر آوازه «لرد چیمبرلین» باشند. اهتزاز پرچمی بر بام این تماشاخانه نشان آن بود که تا لحظاتی دیگر اجرای نمایش آغاز خواهد شد . در تمام این سالها خود شکسپیر با تلاشی خستگی ناپذیر - چه در مقام نویسنده و چه به عنوان بازیگر- کار می کرد . این گروه، علاوه بر آثار شکسپیر، نمایشنامه هایی از سایر نویسندگان و از جمله آثار «کریستوفر مارلو» و نویسنده نو پای دیگر به نام «جن جانسن» را نیز به اجرا در می آورند ، اما آثار «ویلیام شکسپیر» بیشترین تعداد تماشاگران را به آن تماشاخانه می کشید.
شکسپیر بزودی موفقیت مادی و معنوی به دست آورد و سرانجام در مالکیت تماشاخانه سهیم شد. این تماشاخانه در سال 1613 در ضمن بازی نمایشنامه «هانری هشتم» سوخت و سال بعد، دوباره افتتاح شد ، که آن زمان دیگر شکسپیر حضور نداشت ، چون با ثروت سرشار خود به شهر خویش برگشته بود. شکسپیر در سال 1610 یعنی در 46 سالگی دست از کار کشید و به استرتفورد بازگشت، تا در آنجا از هیاهوی زندگی در شهر لندن دور باشد. چرا که حالا دیگر کم و بیش آنچه را که در همه آن سالها در جستجویش بود، به دست آورده بود. نمایشنامه هایی که در این دوره از زندگی اش نوشت، عبارتند از« زمستان» و «توفان» که اولین بار در سال 1611 به اجرا در آمدند.
در آوریل سال 1616 شکسپیر چشم از جهان بست و گنجینه بی نظیر ادبی خود را برای هموطنان خود و تمام مردم دنیا بجا گذاشت . آرمگاه او در کلیسای شهر استرتفورد قرار دارد و خانه مسکونی او با وضع اولیه خود همیشه زیارتگاه علاقمندان به ادبیات بوده و هر سال در آن شهر جشنی به یاد این مرد بزرگ برپا می گردد.

مجموعه آثار
با توجه به تعداد نمایشنامه هایی که هر ساله از شکسپیر به روي صحنه می رفت، می توان این طور نتیجه گرفت که او آنها را بسیار سریع می نوشته است. مثلا گفته شده او فقط دو هفته وقت صرف نوشتن نمایشنامه «زنان سر خوش وینزر» (که در سال 1601 اجرا شد) کرده است . شکسپیر بیشتر نمایشنامه هایش را در اتاق کوچکی در انتهای ساختمان تماشاخانه نوشته است. به احتمال زیاد، شکل فشرده ای از نمایشنامه را - از طرح داستان گرفته تا شخصیتها و سایر عناصر نمایشی- با شتاب به روی کاغذ می آورده... بعد آن را کمی می پرورانده و در پایان، زمانی که بازیگرها خود را با نقشهای نمایشی انطباق می دادند ، شکل نهایی آن را تنظیم می کرده است.
طرحهای شکسپیر اغلب چیز تازه ای نیستند. در حقیقت او این قصه را از خود خلق نمی کرده، بلکه آنها را از منابع مختلفی مثل تاریخ، افسانه های قدیمی و غیره بر می گرفته است. یکی از منابع آثار شکسپیر کتابی به نام «شرح وقایع انگلستان، اسکاتلند و ایرلند» اثر «هالینشد» بوده است. شکسپیر قصه های بسیاری از نمایشنامه هاي خود از جمله «هانری پنجم»، «ریچارد سوم» و «لیر شاه» را از همین کتاب گرفت.
 از دیگر آثاری که از نمایشنامه های شکسپیر به جا مانده است، می توان به : هملت، شب دوازدهم، اتللو، هانری چهارم، هانری پنجم، هانری ششم، تاجر ونیزی، ریچارد دوم، آنطور که تو بخواهی، رومئو و ژولیت، مکبث، توفان، تلاش بی ثمر عشق ... اشاره کرد.
نمایشنامه رومئو و ژولیت در پنج پرده و بیست و سه صحنه تنظیم شده و اگر نمایشنامه تیتوس اندرونیکوس را به حساب نیاوریم ؛ اولین نمایشنامه غم انگیز شکسپیر محسوب می شود. تاریخ قطعی تحریر آن معلوم نیست و بین سالهای 1591 و 1595 نوشته شده، ولی سبک تحریر و نوع مطالب و قراین دیگر نشان می دهد ، که قاعدتاً بایستی مربوط به سال 1595 باشد.
هملت بزرگ ترین نمایشنامه تمامی اعصار است. هملت بر تارک ادبیات نمایشی جهان خوش می درخشد و دارای نقاط اوج، جلوه ها و لحظات بسیار کمیک است. می توان بارها و بارها سطری از آن را خواند و هر بار به کشفی تازه نایل شد. می توان تا دنیا ، دنیاست آن را به روی صحنه آورد و باز به عمق اسرار آن نرسید. اين نمايشنامه، انسان را در خود گم می کند، گاه به بن بست می رسد، گاه لحظاتی سرشار از خوشی و لذت می آفریند و گاه انسان را به اعماق نومیدی می کشاند. بازی در این نقش، انسان را با تمام ذهن و روحش درگیر خود می کند و او را در خود فرو می برد.
مهران جلالی بازدید : 16 شنبه 13 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

مایا نام گروهی از اقوام سرخ‌پوست[۱] در جنوب مکزیک و شمال آمریکای مرکزی و نام تمدّنی قدیمی[۲] در همین منطقه‌است. مایاها که از مشهورترین قبایل سرخپوست بودند، معمولا شهرهایشان را در دل جنگل‌های بارانی می‌ساختند. حوزهٔ زندگی و فعالیت مایاها حدود جنوبی کشور مکزیک و نیز سرتاسر گواتمالا و السالوادر را شامل می‌شد.[۳]

قوم مایا پدیدآورندهٔ یکی از تمدن‌های بسیار پیشرفته آمریکای مرکزی بوده که دست‌آوردهای بسیار چشمگیری در هنر، معماری، ستاره‌شناسی و ریاضیات داشته‌است.[۴] هم‌اکنون نیز گروه‌هایی از اقوام مایا در مکزیک و گواتمالا بسر می‌برند.[۵] مایاها با بهره‌گیری از تمدن‌های گذشته خود نظیر اولمک توانستند[۶] در خلال سال‌های۲۵۰ تا۹۰۰ پس از میلاد تمدنی عظیم را در آمریکای مرکزی پایه‌گذاری نمایند.[۷] تاریخ مایاها به سه دورهٔ مهم بخش‌بندی شده‌است و دوران‌های پیشاکلاسیک یا زندگی ابتدایی و دوران کلاسیک یا عصر طلایی و دورهٔ پساکلاسیک یا افول این تمدن را شامل می‌شود. این قوم که به گویش‌های متعدد زبان مایایی تکلم می‌کردند و نوعی خط ابتدایی هیروگلیفی نیز داشتند که آثاری را به آن می‌نوشتند.[۸] تمدن مایا به دست اقوام مجاور ضعیف شده و سرانجام با هجوم اسپانیایی‌ها از میان رفت. پیش از این اضمحلال مایاها به دلیل نامشخصی به یکباره تمدن و شهرهای عظیم را رها کردند و دامان کوهستان‌ها پناه بردند که دلیل این رویداد به سبب از میان رفتن آثار مکتوب آن دوره و روایات گوناگون، هنوز مشخص نیست. پس از آن تمدن مایا رها شد و اقتدار مایاهای کوهستان نیز ابتدا به دست آزتک‌ها و سپس اسپانیایی‌ها از میان رفت. جمعیت مایاهای امروزی که از بازماندگان فرمانروایان دوران باستان آمریکای مرکزی می‌باشند، حدود هفت میلیون نفر است که بیشتر در جنوب مکزیک و نواحی کوهستانی گواتمالا و بلیز به‌سر می‌برند.[۹]

جامعه مایاها از قبایل به‌هم پیوسته‎ای که در سده‌های پیش از میلاد بتدریج گردهم آمده بودند، تشکیل می‌شد و فرهنگ در روستاها و شهرها اگرچه با هم در تضاد بود اما وجود نظام شاه-خدایی در این کشور موجب قرابت فرهنگ، زبان و مذهب ساکنان قلمرو مایا شده بود که درپی این یک گونهٔ فرهنگی عمومی و کلی در اجتماع مایاها پدید آمد.[۳۵] در نظام مایاها طبقهٔ اجتماعی، بسیار مهم تلقی می‌شد و هرکس می‌بایست جایگاه خود را از نیاکان به ارث ببرد. شاه در راس همه قرار گرفته و سلسله مراتب نیز بشدت رعایت می‌شد.[۳۶] مایاها در شهرها بر حسب طبقاتی که داشتند امرار معاش می‌کردند. مهم‌ترین مشاغل در جامعه مایا مشاغل مذهبی و کاهنی، افسری ارتش، کاتبی، بایگانی، مهندسی ساختمان و بازرگانی بود. در کنار این مشاغل طبقات پائین‌تر مشاغلی مانند کارگری ساختمان و صنعت‌گری داشتند که کیفیت تولیدات آن‌ها به حدی بود که بنظر می‌رسد این افراد به صورت تخصصی آموزش دیده بودند. شغل‌های دیگر مردم در جامعه مایا عبارت بود از کشاورزی و فعالیت‌های خدماتی در شهر مانند آشپزی و نظافت و خدمتکاری که معمولا نسب افراد در احراز هر یک از این مشاغل بسیار موثر بود.[۳۷]

مایاها نوزادان را در گهواره‌های مخصوصی می‌خواباندند که تخته‌های تعبیه شده در آن کلهٔ نوزادان را پهن می‌کرد و آن‌ها این را زیبا و بخت‌آور می‌دانستند. غذاهای سنتی‌شان آن‌گونه که از نوشته‌ها و نقاشی‌ها و نیز سنت‌های مایاهای امروزی می‌توان فهمید، ترکیباتی بوده از گوشت و سبزی و ذرت و انواع چاشنی. موادغذایی در هنگام قحطی و یا بروز جنگ از انبارها تامین می‌شد که تحت نظارت شاه قرار داشت. بازرگانی در شهرها رونق فراوان داشت و خاص طبقه نجبا بود که این بازارها در میادین اصلی شهرهای مختلف برپا می‌شد. میدان اصلی شهر بجز بازارهای موسمی که زمان مشخص و از پیش تعیین شده داشتند، بخش مهمی از فعالیت‌های روزمره شهری را نیز پوشش می‌دادند. این فعالیت‌ها شامل جشن‌های مذهبی و ضیافت‌های پیروزی، رژه، نمایش و گردهمایی‌های قبایل می‌شد.[۳۸]

طبقات اجتماعی

جامعه مایا در این دوران به دو دسته نخبه و غیرنخبه تقسیم می‌شد.[۴۲] جامعهٔ نخبه که طبقهٔ ثروتمندان بود، خود دارای دو رده بود که ردهٔ اول مربوط به خاندان شاهی بود و ردهٔ دوم ردهٔ روحانیان و بازرگانان و جنگجویان حرفه‌ای بشمار می‌آمد. دسته غیرنخبه هم کشاورزان، صنعتگران، شکارچیان و هنرمندان بود. صنعتگران ماهر در این میان مقام و منصبی برتر از سایرین داشتند.[۴۳] در نظام سیاسی مایا گاهی یک زن به صدارت و شاهی می‌رسید و تمام امور را در دست می‌گرفت و این زمانی بود که از خاندان شاهی مردی برای این امر وجود نداشته‌باشد.[۴۴] پوشش و لباس طبقات با هم متفاوت بود و زنان در هر دو طبقه اگرچه لباس نخی یا دامن و پیراهن گشاد می‌پوشیدند اما گلدوزی‌های متفاوت داشتند. مردان طبقه پایین پوشش رویینه‌شان پارچه‌ای بود که اکس نام داشت اما مردان نخبه از شنلی بنام پاتی استفاده می‌کردند.[۴۵]

تعداد صفحات : 28

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 322
  • کل نظرات : 15
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 10
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 58
  • باردید دیروز : 3
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 66
  • بازدید ماه : 90
  • بازدید سال : 623
  • بازدید کلی : 12,502