loading...
کلاس 302 دبیرستان دکتر حسابی
محسن پیشداد بازدید : 9 پنجشنبه 11 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

توربین بادی شناور در هوا برای تولید انرژی های تجدید پذیر با هزینه کم

 

Altaeros Energies اعلام کرد که اولین تست  بر روی (Airborne wind Turbine(AWT(توربین بادی هوابرد) که مشابه یک آسیاب بادی بالونی می باشد صورت گرفت . این آزمون در مرکز تجارت سنگ آهک لورینگ در شهر مین آمریکا صورت گرفت که در این آزمایش AWT  توانست مسافت 350 فوت یا 107 متر را با موفقیت به آسمان برود  و قبل از فرود دستی به زمین توانست با موفقیت انرژی تولید کند. اطلاعات بدست آمده از توربین های معمولی مستقر روی زمین که توسط یک ستون در آسمان قرار گرفته اند نشان می دهد می توان انرژی در حدود دو برابر انرژی معمول را در ارتفاعات بالاتر تولید
کرد. جای امیدواری وجود دارد که هزینه های تولید انرژی را می توان  از طریق بالا بردن این بالون تا ارتفاع 1000فوت  یا 305 متر  و استفاده بادهای پرسرعت موجود در این ارتفاع تا 65 درصد کاهش داد.

 

محسن پیشداد بازدید : 15 پنجشنبه 11 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

 هتل متحرک مجهز

 

یک شرکت انگلیسی با ایده‌ای خلاقانه از کانتینرهای کشتی مجموعه هتل‌های متحرکی طراحی کرده است که ظرف مدت 48 ساعت براحتی در هر مکانی احداث می‌شود.

 

از کانتینرهای کشتی برای کاربردهای مختلفی مانند خانه های موقت، رستوران یا کلاس درس سیار استفاده می شود.

طراحان شرکت Snoozebox با ایده‌ای خلاقانه کانتینرها را به اتاق های لوکس و مجللی برای احداث هتل‌های متحرک تبدیل کرده‌اند.

هر کانتینر شامل چهار اتاق دو تخته است و هر اتاق دارای یک ورودی مجزا مجهز به سیستم امنیتی کارتخوان، سرویس بهداشتی کامل، سیستم WiFi و تلویزیون LCD است.

در کنار این مجموعه خدمات خانه داری و رستوران نیز عرضه می شود. طراحان قصد دارند نمونه های مجلل تری شامل اتاق های بزرگ تر در هر کانتینر طراحی کنند.

هتل متحرک زیر ساخت های مخصوص به خود را دارد و نیازی به اتصال به سیستم آب، برق و حتی فاضلاب وجود ندارد. این سیستم دارای حداقل 40 و حداکثر 400 اتاق است که ظرف مدت دو روز و بدون نیاز به سازه مخصوصی برپا می شود.

اندازه کانتینرها کاملا استاندارد است و امکان احداث هتل های متحرک در کنار دریا، جاده و مناطق مختلف وجود دارد. از هتل های متحرک می توان برای افزایش ظرفیت هتل ها در زمان پیک سفر، هنگام برگزاری مسابقات ورزشی و جشنواره های مختلف استفاده کرد.

 

محسن پیشداد بازدید : 14 پنجشنبه 11 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

ماشین کوچولوی تاشدنی (HIRIKO)

 

شرکت‌های خودرو‌سازی در دنیا با توجه به رقابت فزاینده‌ای که با یکدیگر دارند، می‌کوشند تا با عرضه انواع محصولات جدید، متنوع و کارآمدتر سهم بیشتری از بازارهای جهانی را تصاحب کنند.

 

با توجه به افزایش جمعیت و به دنبال آن افزایش تقاضا و افزایش تعداد خودروها، شرکت‌های خودروسازی سعی می‌کنند تا با تولید خودروهای ارزان‌تر، کوچک‌تر و با آلودگی کمتر نظر تعداد بیشتری از خریداران را به خود جلب کنند.

در این میان خبری منتشر شده که گویا قرار است تا سال آینده خودروی الکتریکی با ظرفیت دو سرنشین وارد بازار شود که هیریکو نام دارد و دارای ویژگی منحصر به فردی است که آن را از سایر خودروها متمایز می‌کند.

ویژگی منحصر به فرد این خودرو آن است که به‌رغم کوچکی باز هم قابلیت کوچک‌تر شدن دارد که این ویژگی منحصر به فرد تا به حال در هیچ خودرویی دیده نشده است.

این خودروی جالب این قابلیت را دارد که تا شده و کوچک‌تر شود، لذا شما براحتی می‌توانید در یک جای کوچک نیز آن را پارک کنید.

طول این خودرو در حالت معمولی 2.5 متر است که با تا شدن می‌توان آن را تا یک متر کوچک‌تر کرد و در یک جای 1.5 متری پارک کرد. می‌توان گفت این خودرو دقیقا به درد مناطق و شهرهایی می‌خورد که در آن افراد با کمبود پارکینگ و مکان برای پارک خودرو مواجهند.

بنا به اظهار سازندگان این خودرو، می‌توان با تا کردن این خودرو در یک جای پارک معمولی برای یک خودرو، سه تا از این خودرو‌ها را با هم جای داد.

نکته جالب دیگر این‌که این خودرو را براحتی زمانی که در خودرو نشسته‌اید و قصد پارک کردن آن را دارید و تنها با زدن یک دکمه می‌توان کوچک کرد و در یک جای محدود پارک نمود.

شاید از دیگر ویژگی‌های این خودرو داشتن چرخ‌های

VOBOT باشد که به این خودرو اجازه می‌دهد در مرکز یک نقطه خاص براحتی تغییر جهت داده و جابه‌جا شود و به میدان وسیعی برای دور زدن احتیاج ندارد.

از ویژگی‌های دیگر این خودرو داشتن موتور یکپارچه، سیلندرهای هدایت‌کننده، مکانیزم ترمز اختصاصی درون هریک از چرخ‌ها و کنترل خودکار اتومبیل با کامپیوتر پیشرفته درون آن است.

باتری الکتریکی این خودرو به صورت تک‌شارژ (single- charge) بوده و با هر بار شارژ کردن این باتری شما می‌توانید 120 کیلومتر را به راحتی برانید.

درواقع ویژگی خوب دیگر این خودرو کم‌مصرف بودن، به صرفه بودن و الکتریکی بودن آن است که به رفع آلودگی در مناطق آلوده کمک شایانی خواهد کرد.

خودروی

HIRIKO تحت پروژه‌ای به نام MITS SITY CAR در مرکز نوآوری Basque و با همکاری یک شرکت تجاری اسپانیایی تولید شده است. کلمه HIRIKO که از دو کلمه HIRI به معنای شهر یا شهرک و کلمه KOTEX به معنای خودرو تشکیل شده و در کل این کلمه به معنای خودروی شهری است.

قیمت پیشنهادی این خودروی جالب و کارآمد در حال حاضر برای نمونه‌های دست‌ساز آن حدود 34 میلیون تومان برآورد شده است که مطمئنا با تولید انبوه قیمت آن کاهش چشمگیری خواهد یافت.

سازندگان این خودروی کوچک درون‌شهری امیدوارند که این خودرو با ویژگی‌های منحصر به فردی که دارد مورد استقبال زیادی قرار گیرد.

 

محسن پیشداد بازدید : 32 پنجشنبه 11 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

ژن عامل باهوش بودن افراد کشف شد

 

 

یک گروه بین المللی از دانشمندان اعلام کردند که در بزرگترین تحقیقات مغز از نوع خود به کشف ژنی رسیدند که عامل باهوش بودن عده ای نسبت به عده دیگر است.

 

پل تامسون رئیس این گروه تحقیقاتی با تأکید براینکه ژنهای هر فرد تنها عامل قدرت مغزی نیستند گفت: گونه های این ژن می توانند در میزان هوش نوسان ایجاد کنند.

این گروه از دانشمندان در جستجوی یک توضیح ژنتیکی برای بیماری های مغزی به طور اتفاقی به یک گونه کوچک از ژنها که " HMGA2" نامیده می شود، برخورد کردند. این ژنها در میان افرادی مشاهده شده که از مغز بزرگتری برخوردار بوده و در آزمایشهای هوش بالاتر از سطح استاندارد بوده اند.

تامسون از آن با عنوان ژن هوش یاد کرده و اظهار داشته است که هنوز ژنهایی از این دست هستند که کشف نشده اند.

تغییراتی که در " HMGA2" رخ می دهد یک تغییر در تبدیل چهار حرف یک کد ژنتیکی است. DNA یا دزوکسى ریبونوکلئیک اسید از چهار ماده شیمیایی A (آدنین)، C ( سیتوزین)، T ( تیمین) و G (گوانین) تشکیل شده است.

براساس گزارش خبرگزاری فرانسه، در این مورد، محققان دریافتند که افرادی که از دوبرابر میزان C برخوردارند و در یک بخش خاص از ژن HMGA2 برخوردارند، مغز بزرگتری داشته و در نتیجه هوش بیشتری دارند.

تامپسون به عنوان عصب شناسی که در دانشگاه کالیفرنیا لس آنجلس فعالیت می کند، گفت: این نتایج بسیار عجیب است، شاید نمی توان پذیرفت که چیزی به کوچکی یک تغییر در یک کد ژنتیکی بتواند عامل تفاوت افراد باهوش با دیگران باشد.

این تحقیق به دنبال مطالعه و اسکن مغزی و بررسی نمونه های DNA بیش از 20 هزار نفر در اروپا، آمریکا و استرالیا صورت گرفته است

محسن پیشداد بازدید : 17 یکشنبه 17 آذر 1392 نظرات (0)

  با اختراع Blu-ray ديسك

Blu-ray Disc)‌ BD) در سال 2006 تحول ديگري در صنعت فيلم روي داد. 


با ظرفيت ذخيره‌سازي بالاي Blu-ray، اين فناوري را مي‌توان براي نگهداري و پخش حجم زيادي از ويدئو و صدا با كيفيت بالا و همچنين عكس‌ها، داده‌ها و ساير محتواي ديجيتال استفاده كرد.

 

در اين نوشتار، كليك به بررسي چگونگي كار ديسك‌هاي Blu-ray، توسعه آنها و افق پيش‌روي اين فناوري مي‌پردازد.

در حالت عادي يك سمت از يك DVD مي‌تواند 4.7 گيگابايت اطلاعات ذخيره كند. اين اندازه تقريبا برابر دو ساعت فيلم با كيفيت استاندارد است. اما براي ذخيره‌سازي فيلم‌هايي با كيفيت بالا و وضوح بيشتر، نياز به پنج برابر ظرفيت است.

Blu-ray، نسل بعدي ديسك‌هاي ويدئويي ديجيتال است. اين فناوري مي‌تواند صوت، تصوير و داده‌هاي رايانه‌اي را ضبط، ذخيره و پخش كند. مزيت Blu-ray در ميزان ذخيره‌سازي آن است:

يك رويه ديسك Blu-ray كه ضخامتش همانند DVD است، مي‌تواند 27 گيگابايت اطلاعات را ذخيره كند. اين ميزان برابر با دو ساعت فيلم با كيفيت بالا يا 13 ساعت فيلم با كيفيت استاندارد است.

يك ديسك Blu-ray 2 رويه مي‌تواند 50گيگابايت ذخيره كند كه اين ميزان براي نگهداري 4.5 ساعت فيلم با كيفيت بالا و بيش از 20 ساعت فيلم با كيفيت استاندارد كافي خواهد بود.

ساخت ديسك Blu-ray

نه‌نتها ديسك‌هاي Blu-ray نسبت بهDVD هاي معمولي توانايي ذخيره‌سازي بيشتري دارد، بلكه آنها سطح جديدي از تعامل را ارائه مي‌كنند. 

با Blu-ray شما مي‌توانيد:

فيلم‌هاي HD را بدون كمترين تغيير در كيفيت آنها ضبط كنيد.

فورا به هر جايي از ديسك پرش كنيد.

يك برنامه را ضبط كنيد در حالي كه فيلمي را از روي ديسك مي‌بينيد.

فهرست پخش بسازيد.

ويرايش يا دوباره مرتب كردن برنامه‌هاي ذخيره شده در ديسك.

به طور خودكار ديسك را براي فضاي خالي جستجو مي‌كند تا ذخيره‌سازي را روي يك برنامه انجام ندهد.

دسترسي به وب و براي دانلود زيرنويس و ديگر امكانات.

ديسك‌هاي ذخيره‌ساز ديجيتال اطلاعات ويدئويي و صوتي را به صورت حفره‌هاي رمزنگاري درمي‌آورد ـ مارپيچ شيارداري كه از مركز تا لبه ديسك امتداد دارد ـ يك ليزر از سمت ديگر اين حفره‌ها را كه به صورت برآمدگي است، مي‌خواند تا برنامه يا فيلم ذخيره شده در DVD پخش شود.

برخلاف DVD معمولي كه از ليزر قرمز براي خواندن و نوشتن داده‌ها استفاده مي‌كند، Blu-ray از ليزر آبي استفاده مي‌كند (كه نام اين فناوري هم از اينجا اقتباس شده است). 

ليزر آبي طول موج كوتاه‌تري (405 نانومتر) نسبت به ليزر قرمز (650 نانومتر) دارد. طول موج كوتاه‌تر تمركز بيشتر و دقيق‌تري دارد و امكان خواندن اطلاعاتي را كه به صورت حفره‌هاي كوچك‌تر ـ كه تنها 0.15 ميكرون (1 ميكرون = 6-10 متر) ـ است، مي‌دهد.

اين حفره‌ها دو برابر كوچك‌تر از حفره‌هاي DVD است. اين حفره‌هاي كوچك‌تر امكان ذخيره‌سازي بيشتر را به Blu-ray مي‌دهد.

ضخامت هر ديسك Blu-ray تقريبا برابر با 1.2 ميلي‌متر (ضخامت DVD) دارد. اما اين دو داده‌ها را به صورت متفاوتي ذخيره مي‌كنند. 

در يك دي‌وي‌دي، داده‌ها ميان دو لايه پلي‌كربنات قرار مي‌گيرد كه هر كدام 0.6 ميلي‌متر ضخامت دارد. 

وجود لايه پلي‌كربنات در بالاي داده‌ها موجب مشكلي به نام دوشكستي(birefringence) مي‌شود كه در آن پرتوي ليزر در زير لايه به دو پرتو مي‌شكند كه سرعت دو پرتو باهم برابر نيست و باهم زاويه قائمه دارند. اگر اين شكستگي گسترده باشد ديسك خوانده نمي‌شود. 

علاوه بر اين اگر سطح DVD كاملا صاف نباشد، پرتو دقيقا عمود نخواهد بود كه اين مسأله باعث ايجاد مشكل كجي ديسك (disc tilt) مي‌شود كه پرتو‌ي ليزر را منحرف مي‌كند.

Blu-ray چگونه داده‌ها را مي‌خواند؟

ديسك‌هاي Blu-ray بر DVD غلبه پيدا كرده‌اند و اين به علت قرار دادن داده‌ها در بالاي لايه 1.1 ميلي‌متري پلي‌كربنات است.

قرار دادن داده‌ها به روي لايه‌ پلي‌كربنات از مشكل دوشكستي جلوگيري كرده و در نتيجه مشكل توانايي خواندن را از بين مي‌برد.

با لايه ضبط كه در نزديكي لايه بيروني لنزهاي مكانيزم خواندن وجود دارد، مشكل كجي ديسك به صورت مجازي رفع مي‌شود. به دليل نزديكي داده‌ها به سطح، يك روكش سخت روي لايه بيروني ديسك قرار دارد تا از آن در برابر خراش و اثر انگشت محافظت كند.

طراحي Blu-ray‌ها باعث صرفه‌جويي در هزينه‌هاي توليد شده است. دي‌‌وي‌دي‌هاي معمولي با تزريق دو لايه 0.6 ميلي‌متري كه لايه ذخيره‌سازي را دربرمي‌گيرد، ساخته مي‌شود.

اين فرآيند بايد بسيار دقيق انجام گيرد تا از مشكل دوشكستي جلوگيري شود. به طور خلاصه براي توليد DVD مراحل زير طي مي‌شود:

1 ـ دو ديسك قالب‌گيري مي‌شود.

2 ـ لايه ذخيره‌ساز به يكي از اين دو لايه اضافه مي‌شود.

3 ـ دو ديسك توليد شده به يكديگر چسبانده مي‌شود.

Blu-ray فقط فرآيند تزريق يك لايه 1.1 ميلي‌متري را انجام مي‌دهد كه اين روش موجب كاهش هزينه‌ها مي‌شود. اين فرآيند تعادل در هزينه‌هاي اضافه كردن لايه محافظ را حفظ مي‌كند و در نتيجه قيمت تمام شده يك Blu-ray از يك DVD معمولي چندان بيشتر نخواهد بود.

همچنين Blu-ray داراي سرعت انتقال داده بيشتري ـ Mbp 36 (مگابيت بر ثانيه) ـ نسبت به DVD امروزي ـ سرعت انتقال Mbp10 است. يك Blu-ray مي‌تواند 25 گيگابايت اطلاعات را فقط در يك ساعت و نيم ذخيره‌ كند.

رقباي Blu-ray

آيا Blu-ray جايگزين DVD مي‌شود؟ اين آرزوي توليدكنندگان Blu-ray است. در اين ميان، شركت جي‌وي‌سي در حال توسعه ديسك تركيب Blu-ray/DVD با ظرفيت 33.5 گيگابايت است كه امكان پخش ويدئو را در هر دو فرمت روي يك ديسك مي‌دهد. اما Blu-ray در بازار بدون رقيب نخواهد بود.

البته يك رقيب قدرتمند ديگر HD-DVD است كه AOD ـ ديسك نوري پيشرفته (Advanced Optical Disc) ـ نيز ناميده مي‌شود. اين فناوري در حال توسعه توسط 2 غول الكترونيكي Toshiba و NEC است. كار روي HD-DVD پيش از DVD آغاز شد، اما اين فناوري تا پيش از سال 2003 پيشرفتي نداشت.

مزيت HD-DVD در اين است كه از فرمت اصلي DVD معمولي استفاده مي‌كند و مي‌توان آن را با همان مواد اوليه DVD ساخت و در هزينه‌ها صرفه‌جويي كرد.

يك رويه HD-DVDقابل بازنويسي مي‌تواند 15 گيگابايت، يك ديسك دو رويه 30 گيگابايت و يك ديسك سه رويه 45 گيگابايت اطلاعات ذخيره كند (اين را با 27 گيگابايت و 50 گيگابايت Blu-ray مقايسه كنيد). نسخه‌ فقط خواندني مقداري كمتر از نسخه قابل بازنويسي ذخيره مي‌كند.

همچنين يك نسخه حرفه‌اي نيز از فناوري ليزر آبي وجود دارد. سوني در حال توسعه XDCAM و ProData ـ (Professional Disc for Data) ديسك حرفه‌اي براي داده‌ها ـ است.

XDCAM براي استفاده در سيستم‌هاي پخش‌كننده، استوديوها و ProData براي ذخيره‌سازي داده‌ها به صورت تجاري (براي مثال پشتيبان‌گيري سرورها) طراحي شده‌ است.

به نظر مي‌رسد در آينده بايد منتظر ديسكي باشيم كه مي‌تواند از 25 تا 54 گيگابايت داده را در خود ذخيره كند. 

شركت پايونير در حال گسترش ديسك نوري است كه بيشتر هاردديسك‌هاي رايانه‌هاي ما را در ميزان ظرفيت ذخيره ‌سازي شكست خواهد داد، اين ديسك ظرفيتي حدود 500 گيگابايت خواهد داشت. ليزر پايونير فرابنفش است و طول موج كوتاه‌تري نسبت به ليزر آبي دارد.

محسن پیشداد بازدید : 15 یکشنبه 17 آذر 1392 نظرات (0)

تفاوت‌های فنی Wimax و Wi-Fi

استاندارد سیستم وایکمس و وای‌فای، هر دو از طریق سازمان بین‌المللی IEEE انجام شده است و جنس هر دوی امواج از جنس الکترومغناطیسی هستند، با این تفاوت که استاندارد وای‌فای ۸۰۲.۱۱a ، ۸۰۲.۱۱b و به تازگی ۸۰۲.۱۱g بوده ولی برای سیستم وایمکس این مقدار برابر ۸۰۲.۱۶ است.

در نتیجه مقدار بسامد امواج وایمکس از وای‌فای بیشتر بوده که این باعث کم‌تر شدن طول موج وایمکس می‌شود. طبق قوانین فیزیکی هر چه طول موج کوتاه‌تر باشد، عمر موج بیشتر خواهد بود. پس علت استفاده‌ی وایمکس در فواصل بیشتر، عمر بیشتر امواج آن است که هم باعث افزایش کیفیت و هم دلیلی بر انتقال داده‌ی بیشتر بر حسب بیت است.

لازم به ذکر است که بسامد موج‌ها در وای‌فای با استاندارد ۸۰۲.۱۱a در بهترین حالت به ۵ گیگا هرتز ‌میرسد. عمر مفید موج‌های وای‌فای (بدون در نظر گرفتن محرک و تقویت کننده) در حدود ۱۵۰ متر است، در صورتی که برد امواج وایمکس در حالت عادی به بالای کیلومتر می‌رسد.

البته به تعبیر دیگر می‌توان وایمکس را نسل جدید وای فای دانست، چون قائده‌ی انتشار موج در این دو سیستم تفاوت چندانی نداشته و شبیه به هم هستند.

تفاوت‌های کاربردی Wimax و Wi-Fi

سرویس وایمکس عمدتا به منظور پهنا رسانی در محدوده‌ی شهری و MAN بوده و شبکه‌هایی به نسبت بزرگ مقیاس را در بر می‌گرد. این در حالیست که سرویس Wi-Fi بیشتر برای شبکه‌های LAN و محلی کاربرد داشته و تنها با استفاده از دکل‌های تقویت کننده (با قیمتی گزاف) می‌توان برد آن‌ را افزود و دسترسی با فاصله‌ی بیشتر را امکان‌پذیر نمود.

پس می‌توان نتیجه گرفت که کاربرد اساسی Wi-Fi در شبکه‌های لوکال و ساختمانی و شرکتیست در حالی که نوع شبکه‌ی Wimax سازمانی بوده و می‌توان تمامی سطح شهر را با آن پوشش داد.

تفاوت دیگر این دو سیستم در سطح امنیت آن‌هاست. سیستم وای‌فای با بهرگیری از الگوریتم‌های WEP و WPA و پسورد‌های ۶۴ و ۱۲۸ بیتی، امنیتی به نسبت قابل قبول را ارائه می‌کنند. حال آن‌که سرویس وایمکس با روش‌های مختلف رمزگذاری نظیر CBC , CCM و CTR امنیت شبکه‌ی شما را فراهم می‌کند.

پهنای باند در سیستم وایمکس بسیار بیشتر از وای‌فای است. به طوری که در وای مکس پهنای باند تا حداکثر ۷۰ مگابیت بر ثانیه می‌رسد اما پهنای‌باند برای وای فای بیشینه‌ای برابر ۵۴ مگابیت بر ثانیه دارد. که دلیل آن مطابق مطالب بالا، تفاوت در موج‌های این دو سرویس است.

همچنین شما قادرید با خرید و اتصال یک Access Point شخصی به خط DSL خود، اینترنت را به صورت Wi-Fi استفاده کنید، در حالی که خرید تجهیزات اینچنینی برای وایمکس امکان پذیر نیست.


محسن پیشداد بازدید : 36 یکشنبه 17 آذر 1392 نظرات (0)

نسل پنجم ( هوش مصنوعي )

ايده رايانه هاي نسل پنجم در دهه 1980 ميلادي توسط ژاپني ها ارائه گرديد.اين نسل از رايانه ها قدرت تفكر،آموختن و تصميم گيري مستقل و به طور كلي رفتاري در حوزه منطق و استدلال خاص انسان داشتند. با ظهور اين نسل، افسانه سيستمهاي هوشمنديا هوش مصنوعي (AI) به واقعيت پيوست. ژاپني ها اين نسل از رايانه ها را Kips ناميدند. تراشه هاي موردنظر شركت هاي سازنده اين نسل دهها ميليون ترانزيستور است. طراحي سخت افزار و نرم افزار اين نوع رايانه ها معطوف به  توانايي انجام صدها ميليون تا يك ميليارد عمليات منطقي و محاسباتي در مدت 1 ثانيه است.طراحي معماري رايانه ها تا نسل چهارم متكي بر طرح فون نيومان بود. يعني با دستورات و داده ها به رايانه  از كدهاي دودويي ( باينري)استفاده مي كردند و در ذخيره سازي اطلاعات تفاوتي بين داده ها و دستورات وجود نداشت. اما رايانه هاي نسل پنجم متكي برKips و بر ا ساس معماري موازي ساخته شده اند . به همين دليلتفاوت بين رايانه هاي نسل چهارم و پنجم بسيار عميق مي باشد. از مهمترين نمونه هاي رايانه هاي نسل پنجم، ربات هاي هوشمند را مي توان نام برد.

مزاياي كاربرد رايانه نسل پنجم :

اطمينان از دقت در محاسبات

سرعت بالا در انجام محاسبات ، ذخيره سازي و بازيابي اطلاعات.

استفاده از فضاي كم جهت ذخيره سازي انبوه.

سهولت در ذخيره سازي و بازيابي اطلاعات.

خستگي ناپذيري در انجام عمليات تكراري , حجيم و عدم فراموشي.

آزاد ساختن نيروهاي انساني درگير در عمليات تكراري و

متمركز نمودن آنها در امور خلاق.

هزينه بسيار كم هرگونه عمليات.

مزاياي انسان نسبت به رايانه  :

انسان قادر به تفكر و منشاء ابداعات ، اختراعات، اكتشافات و نوآوري ا ست.

انسان داراي مديريت انعطاف پذير است.

انسان در مورد مسائل و پديده هاي نو ،  تصميمهاي جدید اتخاذ مي نمايد.

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 322
  • کل نظرات : 15
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 17
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 100
  • باردید دیروز : 3
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 108
  • بازدید ماه : 132
  • بازدید سال : 665
  • بازدید کلی : 12,544