loading...
کلاس 302 دبیرستان دکتر حسابی
امیر حسین گل افشان بازدید : 22 شنبه 13 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

پنجمین کهکشانی سامسونگ معرفی شد و به شایعاتی که در مورد آن در دنیای فناوری منتشر می‌شد پایان داد. در مراسمی که در شهر بارسلون و در نمایشگاه MWC2014 برگزار شد سامسونگ محصولات برتر خود که یک گوشی گلکسی اس 5، یک ساعت Gear 2 و یک دستبند به نام Gear Fit بود را معرفی کرد. شاخص‌ترین محصول آن شب  گوشی گلکسی اس 5 بود که تا 1 سال آینده و یا حداقل تا معرفی نوت 4 به عنوان بهترین گوشی سامسونگ معرفی خواهد شد.

 

 

گلکسی اس 5 در حال حاضر هنوز وارد بازار نشده و به دست کارشناسان اهل فن نیز نرسیده است، اما تا زمانی که گوشی به دست ما برسد و بتوانیم یک بررسی جامع بر روی آن داشته باشیم در این بررسی می‌خواهیم که کاربران را با بررسی اولیه گوشی در جریان مشخصات فنی کامل و ویژگی‌های برتر این گوشی قرار دهیم و به نوعی گوشی را به صورت اولیه بررسی کنیم.

 

 

 

 

در این زمینه طراحی به خصوص از قسمت قاب جلویی گوشی تفاوت قائل شدن بین گلکسی اس 5 و گلکسی اس 4 کار بسیار سختی است. اما این موضوع را نمی‌توان یک نمره منفی برای این گوشی دانست زیرا صفحه نمایش بزرگ و با کیفیتی که در جلوی گوشی قرار دارد تمام امتیاز منفی این موضوع را کم رنگ می‌کند. این صفحه نمایش به این علت که از جنس سوپر آمولد است علاوه بر داشتن کیفیت بسیار خوب در زمینه نمایش رنگ‌ها و در زمینه عمق رنگ مشکی، زاویه دید بسیار خوبی دارد.

 

 

 

 

 

 

اندازه این صفحه نمایش تنها 0.1 اینچ بزرگ‌تر شده و اما کیفیت آن همان فول اچ دی که در گلکسی اس 4 دیده‌ایم باقی مانده است. مهم‌ترین مزیت و برتری این گوشی نسبت به نسل قبلی این است که از این پس به راحتی می‌توانید از گلکسی اس 5 خودتان در زیر آب استفاده کنید بدون اینکه نگرانی از خراب شدن گوشی خودتان داشته باشید.

 

در زیر این صفحه نمایش با کیفیت دکمه فیزیکی Home قرار دارد که از این پس وظیفه مهمی دیگری را نیز بر عهده دارد، این دکمه فیزیکی از این پس به عنوان سنسور اثر انگشت نیز عمل می‌کند. عملکرد این سنسور با آن چیزی که در آیفون می‌بینیم تفاوت دارد. در این گوشی باید کاربر انگشت خود را بر روی دکمه بکشد و در ضمن انگشت آن باید تمام دکمه را پوشش دهد.

 

 

این سنسور علاوه بر اینکه قفل گوشی را باز می‌کند کارایی دیگری نیز دارد، یکی از آن‌ها این است که از طریق اثر انگشت خودتان می‌توانید پرداخت‌های PayPal را انجام دهید. کاربرد دیگر این است که با این سنسور این امکان را دارید تا قفل گوشی را در حالت خاصی (به طور مثال حالت private) باز کنید تا دیگران نتوانند فایل‌های مخصوص شما را که از دسترس خارج کرده‌اید ببینند. بر اساس گزارش‌هایی از کسانی که با این گوشی و سنسور اثر انگشت آن کار کرده‌اند رسیده، مشخص شده که این سنسور به خوبی هر چه تمام کار می‌کند.

 

 

اما اگر شما گلکسی اس 5 را از قسمت قاب پشتی ببینید به طور حتم آن را خواهید شناخت، بر خلاف نسل‌های قبلی که از یک پلاستیک براق زشت در ساخت قاب استفاده می‌شد در این گوشی از یک قاب جدید استفاده شده است، این قاب مانند گلکسی نوت 3 طراحی چرم مانند دارد که بر روی آن گودی‌های ریز جلوه‌ای خاص و زیبا به قاب پشتی بخشیده‌اند. علاوه بر این طراحی جدید رنگ‌های متنوع و جالبی نیز برای آن در نظر گرفته شده است، این رنگ‌ها عبارتند از: مشکی، سفید، آبی و طلایی.

 

 

 

اما سوال اساسی که جدا از طراحی گوشی است در اینجا مطرح می‌شود که آیا این گوشی از نظر قوای داخلی توانایی این را دارد که به عنوان پرچم‌دار 2014 سامسونگ شناخته شود؟ پیش از اینکه گوشی را در دست بگریم و مقایسه‌ای با دیگر پرچم‌داران انجام دهیم بر روی کاغذ آن را بررسی می‌کنیم تا به پاسخ این سوال برسیم.پردازنده گوشی اسنپدراگون 801 است  (نسخه‌ای 8 هسته‌ای نیز در راه است)، باتری 2800 میلی آمپر ظرفیت و دوربین کیفیتی برابر 16 مگاپیکسل را دارد که به امکانات جانبی فراوانی مانند HDR مجهز است. سیستم عامل به کار رفته در گوشی اندروید نسخه 4.4. است که جدیدترین نسخه اندروید به حساب می‌آید.علاوه بر این رابط کاربری گوشی نیز نسبت به نسل قبل تغییراتی داشته و ظاهری جدید را به آیکون‌ها و طریقه عملکرد گوشی بخشیده است. با تمام این سخت افزار قدرتمند، گلکسی اس 5 کمبودهایی نسبت به گلکسی نوت 3 دارد، یکی از مشخص‌ترین این کمبودها رم 2 گیگابایتی در گلکسی اس 5 است (گلکسی نوت 3 به رم 3 گیگابایتی مجهز است)، یکی دیگر از کمبودها حافظه داخلی 16 گیگابایتی است که باز هم نسبت به حافظه داخلی 32 گیگابایتی گلکسی نوت 3 یک شکست به حساب می‌آید.

 

 

 

 

 

البته ما این موضوع که رم و حافظه داخلی کمتر از گلکسی نوت 3 است را می‌توانیم به گردن امکانات بسیار  زیاد نوت 3 به علت وجود قلم و نیاز این گوشی به قابلیت‌های مولتی تسکینگ بیاندازیم، اما به هر حال از یک پرچم‌دار این انتظار را داریم که بهترین‌های تکنولوژی را در خود داشته باشد.

 

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم رابط کاربری این گوشی تغییراتی جدید را داشته است، این یک نسخه بهبود یافته از تاچ ویز است (البته اگر هنوز سامسونگ آن را تاچ ویز بنامد). منوی ناتیفیکیشن در اس 5 تغییراتی داشته و شبیه به منوی ناتیفیکیشن در تبلت‌های سری Pro شده است. آیکون‌ها گرد و مسطح شده‌اند که ظاهری متفاوت و زیباتر از نسخه‌های قبل را دارند.

 

 

 

 

 

منوی Setting مانند آنچه که از گلکسی اس 4 به بعد دیدیم دیگر حالت Tab مانند ندارد. منوی setting به حالت عمودی تبدیل شده که آیکون‌ها در آن به حالت بزرگ وجود دارند و تمام تنظیمات در آن قرار دارند، شاید این شکل از تنظیمات کمی گیچ کننده باشد اما به لطف انعطاف پذیری تاچ ویز شما می‌توانید همان حالت Tabمانند را فعال کنید.

 

در زمینه امکانات ویژه مهم‌ترین حالت، حالت کودک است که شما می‌توانید تنظیمات گوشی را برای استفاده کودک خودتان فعال کنید، به طور مثال برای آن محدودیت تعیین کنید که با چند نفر می‌تواند تماس بگیرد و یا از چه برنامه‌هایی می‌تواند استفاده کند.

 

حالت Power Saving Mode نیز یکی از ویژگی‌های جدید این گوشی است که در گوشی‌های پیشین ندیده بودیم، اگر این حالت را فعال کنید، منوی گوشی رنگ خود را از دست می‌دهد، تمام امکانات ارتباطی به جز تلفن کردن و پیامک فرستادن غیر فعال شده و عمر باتری به طرز چشمگیری افزایش پیدا خواهد کرد. این ویژگی بسیار مفید است و ما امیدواریم که در گوشی‌های قبلی سامسونگ نیز این امکان با یک بروز رسانی جدید اضافه شود.

 

از دیگر امکانات نرم افزاری جدید این گوشی می‌توان به فوکوس بعد از عکس گرفتن، KNOX نسخه 2 که بسیار امن‌تر و منعطف‌تر شده اشاره کرد.

 

 

 

 

نتیجه گیری

 

گلکسی اس 5 به هر حال یک نسخه بروز شده خوب برای خانواده سری گلکسی به حساب می‌آید، این گوشی بیشتر برای افرادی جذابیت دارد که گلکسی اس 3 دارند و اکنون دو سال از عمر گوشی آن‌ها می‌گذرد و می‌خواهند که یک گوشی بروز شده را خریداری کنند.

 

شاید طراحی تکراری این گوشی بسیاری از طرفداران سامسونگ را پشیمان کند، اما به طور حتم این گوشی مانند نسل‌های قبلی فروش میلیونی خوبی را تجربه خواهد کرد و علت این امر نیز می‌تواند بهبودهای سخت افزاری و به خصوص نرم افزاری نسبت به نسل‌های قبلی و قاب زیبای پشتی گوشی و سنسور اثر انگشت و ضربان قلب گوشی باشد

امیر حسین گل افشان بازدید : 16 سه شنبه 19 آذر 1392 نظرات (0)

کاربرد فناوری نانو در صنایع بهداشت و سلامت

با توسعه فناوری نانو در بخش بهداشت و سلامت می‌توان محصولاتی تولید کرد که بطور مستقیم و غیرمستقیم بر ارتقای سلامت انسان، بهداشت جامعه و سلامت محیط زیست تاثیر گذارند. با توجه به کاربردهای اخیر فناوری نانو در حوزه پزشکی، می‌توان گفت این فناوری، کلیدی برای روش‌های تشخیصی سریع‌تر و آسان‌تر بیماری‌ها در آزمایشات گوناگون است، که برای تشخیص پارامترها و ساخت حسگرها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این علم همچنین می‌تواند تولید محصولات بافتی مهندسی‌شده و مصنوعی را گسترش دهد که کاربرد فراوانی در علم پزشکی دارد.

قابلیت هدف‌گیری بهتر سلول‌ها با آزاد شدن کنترل‌شده دارو، افزایش تاثیر دارو، کاهش عوارض جانبی و سمیت دارویی، جذب بهتر، هدف قراردادن بافتی خاص یا توده‌ای بدخیم و همچنین بهبود قابلیت پذیرش بیماران از ویژگی‌های منحصربه‌فردی است که صنایع دارویی با استفاده از فناوری نانو به‌دنبال تحقق آن هستند.
از کاربردهای فناوری نانو در صنایع آرایشی‌ و بهداشتی نیز می‌توان به ویژگی‌های عمده کرم‌های ضدآفتاب حاصل از فناوری نانو نسبت به محصولات قدیمی اشاره کرد. کاهش چشمگیر جذب اشعه ماوراءبنفش بدون استفاده از مواد شیمیایی، شفاف‌ترشدن محصول و امکان توزیع یافتن در بسیاری از پایه‌های مورد استفاده محصولات آرایشی برای جلوگیری از تشکیل کیک (حالتی از ناپایداری فراورده‌های آرایشی)، از این دست ویژگی‌ها هستند. همچنین تبدیل نقره به نانوذرات نقره، فعالیت و قابلیت میکروب‌کشی آن‌ها را چندین برابر می‌کند، صنایع آرایشی و بهداشتی نیز از این خاصیت در ساخت صابون‌ها و دیگر مواد آرایشی استفاده کرده‌اند.
استریل‌سازی و ضدعفونی کردن تجهیزات و ابزار آلات پزشکی اهمیت بسیار زیادی داشته و خطرات ناشی از گسترش آلودگی و بیماری ما را تا حد بسیار زیادی کاهش می‌دهد. امروزه استفاده از فناوری پلاسما، گسترش فراوانی در این حوزه پیدا کرده است، به طوری که استفاده از این فناوری کاربرد گسترده‌ای در بخش استریل‌سازی ابزارهای پزشکی پیدا کرده است.
از دیگر کاربردهای فناوری نانو در حوزه ابزار آلات پزشکی ایجاد پوشش‌های نانومتری با خاصیت‌هایی همچون ضد باکتری، مقاومت به سایش، مقاومت به خوردگی، خودتمیز شوندگی و ضد لک بر روی ابزارها توسط روش‌های پوشش‌دهی مانند CVD، PVD و ... است.
در حوزه تشخیص و شناسایی فناوری نانو سبب بهبود کارآیی و عملکرد ابزارهای تشخیص و دقت حسگرها شده است. استفاده از نانوذرات مغناطیسی سبب بهبود و افزایش دقت دستگاه MRI می‌گردد.
امیر حسین گل افشان بازدید : 32 سه شنبه 19 آذر 1392 نظرات (0)

هليكوپتر(بالگرد) چيست؟

هليكوپتر وسيله نقليه موتوري تازه اي است كه كار آن و خدماتي كه مي تواند انجام دهد از تمام وسائط نقليه ديگر اعم از زميني و هوائي و دريايي دلچسب تر است . اين ماشين مي تواند عمودي بالا برود و پاين بيايد و به پهلوي راست يا چپ و هم به جلو با هر سرعتي كه راننده ميل دارد در حدود قدرت موتور خود پرواز كند و حتي قادر است در فضا به عقب حركت نمايد .
هليكوپتر مي تواند در فضاي كوچكي كه تنها كمي بزرگتر از شعاع پروانه هاي آن باشد پائين آيد و در همانجا دوباره پرواز كند ، گاراژ آن ممكن است روي پشت بام اسفالتي باشد و از همانجا بلند شود و به جاي خود برگردد.
هليكوپتر در واقع در سلسله وسائط حمل و نقل شكاف بين وسائل نقليه سطح زمين و دريا را با وسائل نقليه هوائي يعني هواپيما پر كرده و حد وسطي است بين وسائط نقليه هوائي و زميني و مي تواند خود را با هر نوع شرايط مربوط به حمل و نقل از لحاظ سرعت و سمت حركت و غيره وفق دهد .
هليكوپتر قدرت خود را از پروانه ها يا بالهاي دوار كسب مي كند كه هم سبب بلند شدن آن از زمين و هم باعث حركت آن به سمتي كه رهبري مي شود ، مي گردد .
اين وسيله مي تواند با اطمينان و بدون خطر و بدون به كار بردن قوه يعني در حال خاموشي موتور به واسطه همان حركت اتوماتيك تيغه ها آهسته به زمين فرود آيد و قابليت نشستن در يك زمين كوچك در مقام مقايسه با تمام وسائط نقليه مزيتي خاص به آن بخشيده است . ضمناً وظايف هليكوپتر را ساير وسائط نقليه نمي توانند انجام دهند . كارهاي هليكوپتر مثل ساير وسائط نقليه محدود به خطوط زميني يا هوائي نيست بلكه بالاي سر وسائل موتوري زميني و زير پاي وسائط نقليه هوائي نيز فعاليت مي كند .

تاريخچه

طرح اصلي ساخت هليکوپتر را براي اولين با چيني ها در 400 سال بعد از ميلاد براي ساخت اسباب بازي هاي فرزندانشان به کار بردند. لئوناردو داوينچي و يک روسي به نام ميخائيل لومونوسوف نيز از کساني بودند که طرح هايي از هليکوپتر را ارائه دادند ولي نتوانستند از حرکت بخش اصلي بدنه به دور خود جلوگيري کنند. کلمه هليکوپتر اولين بار در سال 1861 توسط يک دانشمند فرانسوي که اولين مدل کوچک با موتور بخار را ساخت، مورد استفاده قرار گرفت همچنين اولين مدل موتور الکتريکي را توماس اديسون اختراع کرد.
اولين پرواز موفقيت آميز نيز در سال 1907 در فرانسه البته توسط يک ماکت کوچک انجام شد که در اين پرواز، هليکوپتر مدل به مدت 20 ثانيه در ارتفاع 30 سانتيمتري سطح زمين معلق ماند.
در دهه 40 و همزمان با پيشرفت در ساخت موتورهاي هم محور(موتورهايي که در آن نيروي پيشران و پسران هر دو ملخ توسط يک موتور توليد مي شود) اولين هليکوپتر براي استفاده هاي نظامي ساخته شد و اولين پرواز آن در سال 1942 در آمريکا با موفقيت صورت گرفت که آنرا دو خلبان تا ارتفاع 1کيلومتري زمين در مدت 1 دقيقه بالا بردند.

 

 

امیر حسین گل افشان بازدید : 13 سه شنبه 19 آذر 1392 نظرات (0)

هليكوپتر(بالگرد) چيست؟

هليكوپتر وسيله نقليه موتوري تازه اي است كه كار آن و خدماتي كه مي تواند انجام دهد از تمام وسائط نقليه ديگر اعم از زميني و هوائي و دريايي دلچسب تر است . اين ماشين مي تواند عمودي بالا برود و پاين بيايد و به پهلوي راست يا چپ و هم به جلو با هر سرعتي كه راننده ميل دارد در حدود قدرت موتور خود پرواز كند و حتي قادر است در فضا به عقب حركت نمايد .
هليكوپتر مي تواند در فضاي كوچكي كه تنها كمي بزرگتر از شعاع پروانه هاي آن باشد پائين آيد و در همانجا دوباره پرواز كند ، گاراژ آن ممكن است روي پشت بام اسفالتي باشد و از همانجا بلند شود و به جاي خود برگردد.
هليكوپتر در واقع در سلسله وسائط حمل و نقل شكاف بين وسائل نقليه سطح زمين و دريا را با وسائل نقليه هوائي يعني هواپيما پر كرده و حد وسطي است بين وسائط نقليه هوائي و زميني و مي تواند خود را با هر نوع شرايط مربوط به حمل و نقل از لحاظ سرعت و سمت حركت و غيره وفق دهد .
هليكوپتر قدرت خود را از پروانه ها يا بالهاي دوار كسب مي كند كه هم سبب بلند شدن آن از زمين و هم باعث حركت آن به سمتي كه رهبري مي شود ، مي گردد .
اين وسيله مي تواند با اطمينان و بدون خطر و بدون به كار بردن قوه يعني در حال خاموشي موتور به واسطه همان حركت اتوماتيك تيغه ها آهسته به زمين فرود آيد و قابليت نشستن در يك زمين كوچك در مقام مقايسه با تمام وسائط نقليه مزيتي خاص به آن بخشيده است . ضمناً وظايف هليكوپتر را ساير وسائط نقليه نمي توانند انجام دهند . كارهاي هليكوپتر مثل ساير وسائط نقليه محدود به خطوط زميني يا هوائي نيست بلكه بالاي سر وسائل موتوري زميني و زير پاي وسائط نقليه هوائي نيز فعاليت مي كند

 .

تاريخچه

طرح اصلي ساخت هليکوپتر را براي اولين با چيني ها در 400 سال بعد از ميلاد براي ساخت اسباب بازي هاي فرزندانشان به کار بردند. لئوناردو داوينچي و يک روسي به نام ميخائيل لومونوسوف نيز از کساني بودند که طرح هايي از هليکوپتر را ارائه دادند ولي نتوانستند از حرکت بخش اصلي بدنه به دور خود جلوگيري کنند. کلمه هليکوپتر اولين بار در سال 1861 توسط يک دانشمند فرانسوي که اولين مدل کوچک با موتور بخار را ساخت، مورد استفاده قرار گرفت همچنين اولين مدل موتور الکتريکي را توماس اديسون اختراع کرد.
اولين پرواز موفقيت آميز نيز در سال 1907 در فرانسه البته توسط يک ماکت کوچک انجام شد که در اين پرواز، هليکوپتر مدل به مدت 20 ثانيه در ارتفاع 30 سانتيمتري سطح زمين معلق ماند.
در دهه 40 و همزمان با پيشرفت در ساخت موتورهاي هم محور(موتورهايي که در آن نيروي پيشران و پسران هر دو ملخ توسط يک موتور توليد مي شود) اولين هليکوپتر براي استفاده هاي نظامي ساخته شد و اولين پرواز آن در سال 1942 در آمريکا با موفقيت صورت گرفت که آنرا دو خلبان تا ارتفاع 1کيلومتري زمين در مدت 1 دقيقه بالا بردند

.

 

 
 

 

امیر حسین گل افشان بازدید : 23 سه شنبه 19 آذر 1392 نظرات (1)

هليكوپتر(بالگرد) چيست؟

هليكوپتر وسيله نقليه موتوري تازه اي است كه كار آن و خدماتي كه مي تواند انجام دهد از تمام وسائط نقليه ديگر اعم از زميني و هوائي و دريايي دلچسب تر است . اين ماشين مي تواند عمودي بالا برود و پاين بيايد و به پهلوي راست يا چپ و هم به جلو با هر سرعتي كه راننده ميل دارد در حدود قدرت موتور خود پرواز كند و حتي قادر است در فضا به عقب حركت نمايد .
هليكوپتر مي تواند در فضاي كوچكي كه تنها كمي بزرگتر از شعاع پروانه هاي آن باشد پائين آيد و در همانجا دوباره پرواز كند ، گاراژ آن ممكن است روي پشت بام اسفالتي باشد و از همانجا بلند شود و به جاي خود برگردد.
هليكوپتر در واقع در سلسله وسائط حمل و نقل شكاف بين وسائل نقليه سطح زمين و دريا را با وسائل نقليه هوائي يعني هواپيما پر كرده و حد وسطي است بين وسائط نقليه هوائي و زميني و مي تواند خود را با هر نوع شرايط مربوط به حمل و نقل از لحاظ سرعت و سمت حركت و غيره وفق دهد .
هليكوپتر قدرت خود را از پروانه ها يا بالهاي دوار كسب مي كند كه هم سبب بلند شدن آن از زمين و هم باعث حركت آن به سمتي كه رهبري مي شود ، مي گردد .
اين وسيله مي تواند با اطمينان و بدون خطر و بدون به كار بردن قوه يعني در حال خاموشي موتور به واسطه همان حركت اتوماتيك تيغه ها آهسته به زمين فرود آيد و قابليت نشستن در يك زمين كوچك در مقام مقايسه با تمام وسائط نقليه مزيتي خاص به آن بخشيده است . ضمناً وظايف هليكوپتر را ساير وسائط نقليه نمي توانند انجام دهند . كارهاي هليكوپتر مثل ساير وسائط نقليه محدود به خطوط زميني يا هوائي نيست بلكه بالاي سر وسائل موتوري زميني و زير پاي وسائط نقليه هوائي نيز فعاليت مي كند

 

تاريخچه

طرح اصلي ساخت هليکوپتر را براي اولين با چيني ها در 400 سال بعد از ميلاد براي ساخت اسباب بازي هاي فرزندانشان به کار بردند. لئوناردو داوينچي و يک روسي به نام ميخائيل لومونوسوف نيز از کساني بودند که طرح هايي از هليکوپتر را ارائه دادند ولي نتوانستند از حرکت بخش اصلي بدنه به دور خود جلوگيري کنند. کلمه هليکوپتر اولين بار در سال 1861 توسط يک دانشمند فرانسوي که اولين مدل کوچک با موتور بخار را ساخت، مورد استفاده قرار گرفت همچنين اولين مدل موتور الکتريکي را توماس اديسون اختراع کرد.
اولين پرواز موفقيت آميز نيز در سال 1907 در فرانسه البته توسط يک ماکت کوچک انجام شد که در اين پرواز، هليکوپتر مدل به مدت 20 ثانيه در ارتفاع 30 سانتيمتري سطح زمين معلق ماند.
در دهه 40 و همزمان با پيشرفت در ساخت موتورهاي هم محور(موتورهايي که در آن نيروي پيشران و پسران هر دو ملخ توسط يک موتور توليد مي شود) اولين هليکوپتر براي استفاده هاي نظامي ساخته شد و اولين پرواز آن در سال 1942 در آمريکا با موفقيت صورت گرفت که آنرا دو خلبان تا ارتفاع 1کيلومتري زمين در مدت 1 دقيقه بالا بردند


.

 

امیر حسین گل افشان بازدید : 18 سه شنبه 19 آذر 1392 نظرات (0)

هليكوپتر(بالگرد) چيست؟

هليكوپتر وسيله نقليه موتوري تازه اي است كه كار آن و خدماتي كه مي تواند انجام دهد از تمام وسائط نقليه ديگر اعم از زميني وهوائي و دريايي دلچسب تر است . اين ماشين مي تواند عمودي بالا برود و پاين بيايد و به پهلوي راست يا چپ و هم به جلو با هر سرعتي كه راننده ميل دارد در حدود قدرت موتور خود پرواز كند و حتي قادر است در فضا به عقب حركت نمايد .
هليكوپتر مي تواند در فضاي كوچكي كه تنها كمي بزرگتر از شعاع پروانه هاي آن باشد پائين آيد و در همانجا دوباره پرواز كند ، گاراژ آن ممكن است روي پشت بام اسفالتي باشد و از همانجا بلند شود و به جاي خود برگردد.
هليكوپتر در واقع در سلسله وسائط حمل و نقل شكاف بين وسائل نقليه سطح زمين و دريا را با وسائل نقليه هوائي يعني هواپيما پر كرده و حد وسطي است بين وسائط نقليه هوائي و زميني و مي تواند خود را با هر نوع شرايط مربوط به حمل و نقل از لحاظ سرعت و سمت حركت و غيره وفق دهد .
هليكوپتر قدرت خود را از پروانه ها يا بالهاي دوار كسب مي كند كه هم سبب بلند شدن آن از زمين و هم باعث حركت آن به سمتي كه رهبري مي شود ، مي گردد .
اين وسيله مي تواند با اطمينان و بدون خطر و بدون به كار بردن قوه يعني در حال خاموشي موتور به واسطه همان حركت اتوماتيك تيغه ها آهسته به زمين فرود آيد و قابليت نشستن در يك زمين كوچك در مقام مقايسه با تمام وسائط نقليه مزيتي خاص به آن بخشيده است . ضمناً وظايف هليكوپتر را ساير وسائط نقليه نمي توانند انجام دهند . كارهاي هليكوپتر مثل ساير وسائط نقليه محدود به خطوط زميني يا هوائي نيست بلكه بالاي سر وسائل موتوري زميني و زير پاي وسائط نقليه هوائي نيز فعاليت مي كند

 

 

تاريخچه

طرح اصلي ساخت هليکوپتر را براي اولين با چيني ها در 400 سال بعد از ميلاد براي ساخت اسباب بازي هاي فرزندانشان به کار بردند. لئوناردو داوينچي و يک روسي به نام ميخائيل لومونوسوف نيز از کساني بودند که طرح هايي از هليکوپتر را ارائه دادند ولي نتوانستند از حرکت بخش اصلي بدنه به دور خود جلوگيري کنند. کلمه هليکوپتر اولين بار در سال 1861 توسط يک دانشمند فرانسوي که اولين مدل کوچک با موتور بخار را ساخت، مورد استفاده قرار گرفت همچنين اولين مدل موتور الکتريکي را توماس اديسون اختراع کرد.
اولين پرواز موفقيت آميز نيز در سال 1907 در فرانسه البته توسط يک ماکت کوچک انجام شد که در اين پرواز، هليکوپتر مدل به مدت 20 ثانيه در ارتفاع 30 سانتيمتري سطح زمين معلق ماند.
در دهه 40 و همزمان با پيشرفت در ساخت موتورهاي هم محور(موتورهايي که در آن نيروي پيشران و پسران هر دو ملخ توسط يک موتور توليد مي شود) اولين هليکوپتر براي استفاده هاي نظامي ساخته شد و اولين پرواز آن در سال 1942 در آمريکا با موفقيت صورت گرفت که آنرا دو خلبان تا ارتفاع 1کيلومتري زمين در مدت 1 دقيقه بالا بردند


.

 

امیر حسین گل افشان بازدید : 26 سه شنبه 19 آذر 1392 نظرات (0)

هليكوپتر(بالگرد) چيست؟

هليكوپتر وسيله نقليه موتوري تازه اي است كه كار آن و خدماتي كه مي تواند انجام دهد از تمام وسائط نقليه ديگر اعم از زميني وهوائي و دريايي دلچسب تر است . اين ماشين مي تواند عمودي بالا برود و پاين بيايد و به پهلوي راست يا چپ و هم به جلو با هر سرعتي كه راننده ميل دارد در حدود قدرت موتور خود پرواز كند و حتي قادر است در فضا به عقب حركت نمايد .
هليكوپتر مي تواند در فضاي كوچكي كه تنها كمي بزرگتر از شعاع پروانه هاي آن باشد پائين آيد و در همانجا دوباره پرواز كند ، گاراژ آن ممكن است روي پشت بام اسفالتي باشد و از همانجا بلند شود و به جاي خود برگردد.
هليكوپتر در واقع در سلسله وسائط حمل و نقل شكاف بين وسائل نقليه سطح زمين و دريا را با وسائل نقليه هوائي يعني هواپيما پر كرده و حد وسطي است بين وسائط نقليه هوائي و زميني و مي تواند خود را با هر نوع شرايط مربوط به حمل و نقل از لحاظ سرعت و سمت حركت و غيره وفق دهد .
هليكوپتر قدرت خود را از پروانه ها يا بالهاي دوار كسب مي كند كه هم سبب بلند شدن آن از زمين و هم باعث حركت آن به سمتي كه رهبري مي شود ، مي گردد .
اين وسيله مي تواند با اطمينان و بدون خطر و بدون به كار بردن قوه يعني در حال خاموشي موتور به واسطه همان حركت اتوماتيك تيغه ها آهسته به زمين فرود آيد و قابليت نشستن در يك زمين كوچك در مقام مقايسه با تمام وسائط نقليه مزيتي خاص به آن بخشيده است . ضمناً وظايف هليكوپتر را ساير وسائط نقليه نمي توانند انجام دهند . كارهاي هليكوپتر مثل ساير وسائط نقليه محدود به خطوط زميني يا هوائي نيست بلكه بالاي سر وسائل موتوري زميني و زير پاي وسائط نقليه هوائي نيز فعاليت مي كند

 

 

تاريخچه

طرح اصلي ساخت هليکوپتر را براي اولين با چيني ها در 400 سال بعد از ميلاد براي ساخت اسباب بازي هاي فرزندانشان به کار بردند. لئوناردو داوينچي و يک روسي به نام ميخائيل لومونوسوف نيز از کساني بودند که طرح هايي از هليکوپتر را ارائه دادند ولي نتوانستند از حرکت بخش اصلي بدنه به دور خود جلوگيري کنند. کلمه هليکوپتر اولين بار در سال 1861 توسط يک دانشمند فرانسوي که اولين مدل کوچک با موتور بخار را ساخت، مورد استفاده قرار گرفت همچنين اولين مدل موتور الکتريکي را توماس اديسون اختراع کرد.
اولين پرواز موفقيت آميز نيز در سال 1907 در فرانسه البته توسط يک ماکت کوچک انجام شد که در اين پرواز، هليکوپتر مدل به مدت 20 ثانيه در ارتفاع 30 سانتيمتري سطح زمين معلق ماند.
در دهه 40 و همزمان با پيشرفت در ساخت موتورهاي هم محور(موتورهايي که در آن نيروي پيشران و پسران هر دو ملخ توسط يک موتور توليد مي شود) اولين هليکوپتر براي استفاده هاي نظامي ساخته شد و اولين پرواز آن در سال 1942 در آمريکا با موفقيت صورت گرفت که آنرا دو خلبان تا ارتفاع 1کيلومتري زمين در مدت 1 دقيقه بالا بردند


.

 

امیر حسین گل افشان بازدید : 17 یکشنبه 17 آذر 1392 نظرات (0)

بمب افکن B3 كابوسي از آينده

اين بمب افكن قرار است براي سالهاي 2035 وارد ميدان شود شايد هم تا 2050 طول بكشد اين نويد آينده اي حولناك است . اين بمب افكن قرار است بتواند هم با سرنشين و هم بدون سرنشين پرواز كند. كامپيوتر ماموريت آن بايد بسيار باهوش باشد تا بتواند در برابر خطرات احتمالي از خود واكنش نشان دهد. اين هواپيما به معناي واقعي ضد رادار است در ضمن سرعت پيمايشي آن هم  10 ماخ است. قرار است B3 بتواند به هرنقطه اي از جهان در كمتر از سه ساعت و بدون سوختگيري هوايي برسد تصور کنید بمب هفکنی به بزرگی یک هواپیمای مسافر بری با سرعت 10 ماخ.

بحثي كه در مورد اين بمب افكن مطرح است امكان هوا فضا پيما بودن آن است يعني بتواند همچون شاتل ها از جو خارج شود كه در اين صورت اولين فضاپيماي مسلح خواهد بود يعني بتواند حتي ماهواره ها را نيز هدف قرار دهد و يا حتي كار شاتل هايي همچون X.33 را به انجام رساند

 گفته هاي در مورد افكان نصب ليزر هوابرد در آن براي نابودي اهداف و يا استفاده از امواج مايكرو ويو(HPM) در آن شنيده مي شود كه در صورت واقعيت بايد فيلم هاي علمي تخيلي با سلاح هاي ليزري را جدي بگيريم.


اف-14 تامکت، جنگنده افسانه ای


نوبتی هم باشه نوبت به هواپیمای مورد علاقه منه هواپیمای که یه جورای از بچگی با اون بزرگ شدم. تنها هواپیمای که قابلیت استفاده از موشک استثنای فونیکس را داراست. يک خلبان ايراني به نامه داود نژاد با یک رکورد افسانه ای  تونست در جنگ ایران و عراق  يک ميگ 25 را از فاصله 180 کیلومتري با موشک فونيکس از بین ببره.

قادر است به طور همزمان 24 هدف را به وسیله سیستم های راداری خود شناسای کرده و با موشک پیشرفته فونیکس 6 فروند از آن ها را نابود کند.

بدون شک ديگر کسي نيست که کوچکترين سررشته از علم هوانوردي داشته باشد، اما هواپيماي افسانه اي اف-14 تامکت را نشناسد. اين جنگنده ي به واقعيت جلوتر از زمان، در حدود سه دهه پيش براي نخستين بار پا به عرصه وجود نهاد و تا امروز هم، حريفي شايسته رقابت با اين هواپيماي به ياد ماندني يافت نشده است. جت فوق پيشرفته اي که به دليل پيچيدگي آن به «کامپيوتر پرنده» مشهور شده بود، کشورهاي زيادي از جمله اسرائيل، يعني هم پيمان نزديک آمريکا خواستار دريافت اين عقاب تيز پرواز حتي در برابر پرداخت بهاي گزاف شدند، اما ايالات متحده اين هواپيما را فقط به ایران فروخت.

در سال 1985، هواپيماي مسافربري متعلق به خطوط هوايي مصر در پرواز مصر به ليبي توسط هواپيما ربايان سازمان آزادي بخش فلسطين براي در فشار گذاشتن دولت اسرائيل به منظور آزادي زندانيان سياسي ربوده شد. به منظور آزادي هواپيماي مسافربري از بند ربايندگان، هفت هواپيماي اف-14 تامكت مامور رهگيري هواپيماي بوئينگ 737 شدند كه سه فروند از اين هواپيما ها براي دفع خطر احتمالي تهاجم هواپيماهاي ليبيايي در نظر گرفته شدند. يك هواپيماي پيش اخطار E-2 از قبل موقعيت دقيق هواپيماي قرباني را مشخص كرده و تامكت ها را بدان سمت هدايت نمود. هواپيماهاي تامكت در شرايط سخت پرواز شبانه و سكوت كامل راديويي و همچنين در حالتي كه تمام چراغ هاي بيروني هواپيماها خاموش شده بود، به بوئينگ 737 قرباني نزديك شدند. هواپيماهاي F-14 به گونه اي جالب در جلو، عقب و طرفين هواپيماي بوئينگ 737 قرار گرفتند و پس از ثبات موقعيت، تامكت ها تمام چراغ هاي خود را روشن كرده و ارتباط راديويي خود را با خلبان بوئينگ 737 برقرار نمودند. هواپيماي تروريست ها به شيوه اي بسيار غافلگير كننده رهگيري شده و تا فرودگاهي در ايتاليا اسكورت شد. پس از فرود، گروه هاي پليس هواپيما را احاطه كرده و تروريست ها را با موفقيت دستگير نمودند.

رافائل

جنگنده  جوان و جدید فرانسوی رافائل در سال 2001 و در عملیات جنگ افغانستان عملکرد و برتری آشکار خود را بر شناخته شده ترین هواپیماهای ناونشین، یعنی F-18 Hornet و F-14 Tomcat به جهانیان ثابت نمود. رافال هواپیمایی دو موتوره با قابلیت حمل بازه گسترده ای از تسلیحات هوا به هوا و هوا به زمین می باشد که در عین حال، هواپیمایی بی نهایت تغییر پذیر است و به سرعت می تواند نقش خود را از برتری هوایی به شناسایی، حملات دریایی و یا زمینی تغییر دهد. در کاکپیت این جنگنده، از سیستم های اویونیک یا سیستم های الکترونیکی بسیار پیشرفته ای بهره برداری شده است؛ مانند سیستم HUD هولوگرافیک با زاویه دید بالا ساخت شرکت تالس اویونیک که اطلاعات ماموریت را به وفور در جلوی دید خلبان حاضر می نماید، دوربین های CCD و همچنین صفحه نمایش های لمسی در طرفین خلبان که اطلاعات تاکتیکی موقعیت حاضر را ارائه کرده و به او امکان تصمیم گیری به موقع را می دهد.

موتورهای قدرتمند این جنگنده، رسیدن آن را به سرعتی معادل 8/1 ماخ و داشتن سقف پروازی برابر با 55 هزارپا را امکان پذیر ساخته اند که توانایی هایی بهینه برای جنگنده ای در این کلاس محسوب می شود.

جنگنده رافال اولین هواپیمای نظامی جهان است که به منظور انجام ماموریت های هوا به هوا و هوا به زمین به طور همزمان، طراحی شده است که یکی از وجوه قدرت و شایستگی آن می باشد. به علاوه، توانایی این هواپیما برای انجام عملیات در حالت های ماورای دید بصری (BVR) و یا در ارتفاع بسیار پایین نسبت به سطح زمین در نبرد، امکانات گسترده ای را به آن، برای جنگنده ای چند ماموریته بودن و قابلیت بقای فراوان در مقابل دشمن را داده است. به هرسخن، این هواپیما، قادر است که نیاز نه تنها نیروی هوایی فرانسه، بلکه کشورهای زیادی در جهان را که بعدها از سفارش دهندگان این هواپیما خواهند بود، با شایستگی هر چه تمامتر مرتفع نماید.


Aurora


یک جنگنده فوق سری که تمام چيزهايي كه در مورد آن گفته مي‌شود و حتي اسمي كه براي آن انتخاب شده است، همگي بر پايه حدسيات و مشاهدات غير علمي افراد مختلفي است.بسیاری از شهروندان آمریکای آرزوی دیدن این پرنده فوق سری و زیبا را دارند. در لايحه درخواست بودجه وزارت دفاع آمريكا يك درخواست يك خطي ديده مي‌شد كه زير اين برگه نوشته شده بود «آئورورا» و براي آن معادل 272 ميليارد دلار بودجه درخواست شده بود كه نشان از اهميت و عظمت اين طرح مي‌داد.

دولت آمريكا بسياري از زمين‌هاي فوق سري اطراف درياچه گروم در صحراي نوادا (Nevada) را با استحكامات غير قابل نفوذ محصور كرد. از آن سال به بعد بسياري از تأسيسات مدرن و غير قابل نفوذ درون اين حصار ساخته شده و هنوز هم اين پايگاه در حال تكميل شدن است. حتي براي غير قابل نفوذ كردن آن زمين‌هاي اطراف پايگاه هم توسط دولت، مناطق ممنوعه اعلام شده است. اين در حالي است كه دولت آمريكا وجود چنين پايگاهي در صحراي نوادا را به شدت تكذيب مي‌كند. 

 يكي از مواردي كه سري بودن و ناشناخته بودن اين پرنده را به شدت تاييد مي‌كند مربوط مي‌شود به زمانی که  يكي از مسئولان كنترل ترافيك هوايي نيروي هوايي سلطنتي انگلستان (RAF) در اسكاتلند، علامتي راداري را در پايگاه هوايي مك‌ريهانش مشاهده كرده بود كه در فاصله بسيار كوتاهي به سرعت سه ماخ دست يافته بود و هنگامي كه با پايگاه مذكور تماس گرفته بود و علت اين علامت را پرسيده بود، به وي گفته بودند كه موضوع را فراموش كند.

اما تنها چيزي كه به يقين در مورد آئورورا مي‌توان گفت اين است كه آئورورا يك پرنده هايپرسونيك  که سرعتی بیشتر از7ماخ دارد. بر  پايه چيزي كه شاهدان در كاليفرنيا گفته‌اند، مي‌توان احتمال داد كه از يك موتور رم جت سيكلي متان سوز كه تغييرات بسيار زيادي در آن داده شده در آئورورا استفاده شده است.


Sukhoi Pak.Fa

بعد از چند پست در مورد جنگندههای آمریکای این بار نوبت به یک جنگنده کم نظیر روسی  به نام سوخو پک فا است. بدون شک روسیه تنها رقیب سر سخت امریکا در ساخت جنگندههای هوایست. سوخو پک فا یک هواپیمای جنگنده نسل پنجم است که توسط شرکت هواپیمایی متحد در روسیه طراحی و ساخته میشود.

ویژگیهای دقیق جنگنده سوخو پک فا هنوز کاملا روشن نیست و برخی از مشخصات آن در حال حاضر از اسرار نظامی روسیه محسوب میگردد.

روسها اعتقاد دارند این جنگنده همتراز جنگندهٔ آمریکایی اف-۲۲ و جنگندهٔ آمریکایی-بریتانیایی اف-۳۵ است و پک فا از نظر توانایی فنی و صرفهٔ اقتصادی بر رقبای غربی خود برتری خواهد یافت و در بازار جهانی محبوبیت زیادی پیدا خواهد کرد.

بهرهگیری از هوش مصنوعی در پرواز و حمله و سامانه های دفاعی خودکار نمونه هایی از امکانات این جنگنده هستند. این هواپیما مجهز به دو دم عمودی است و برخلاف جنگندههای متعارف، تمامی بدنهٔ دم قابل حرکت است.

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 322
  • کل نظرات : 15
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 3
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 12
  • باردید دیروز : 3
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 20
  • بازدید ماه : 44
  • بازدید سال : 577
  • بازدید کلی : 12,456